lördag 29 december 2018

Recension: Den moderna gentlemannen av Alexander Wiberg & Måns Zelmerlöw

Titel: Den moderna gentlemannen
Författare: Alexander Wiberg & Måns Zelmerlöw
Format: Inbunden
Antal sidor: 206
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"I handboken DEN MODERNA GENTLEMANNEN får du tips, inspiration och råd från smoking till basgarderob. Följ med in i en värld av kostymnörderi, stilsynder och skovård. Vad är en lapel chain och vilken är den enda slipsknuten du behöver kunna? Och vad håller egentligen i alla lägen - tassel loafers eller sneakers?
Artisten Måns Zelmerlöw och stilexperten Alexander Wiberg ifrågasätter varandra, guidar och djupdyker i en analys av gentlemannamässig stil - och livsstil. Vad bör en modern gentleman hålla fast vid och vilka beteenden kan förkastas? Ta del av utökade vett och etikett-regler, få handfasta råd för att lyckas med din whiskyprovning och hitta den för dig perfekta mingelstrategin."

--------------------
Den här fina boken dök upp som ett spontanutskick från förlaget och trots att jag inte tillhör målgruppen så blev jag intresserad. För att få lite att fundera kring när det gäller den här boken lät jag först två män i min närhet, maken och brorsan, kika lite på boken och säga vad de tyckte.

Jag märkte ganska direkt att inte heller "mina karlar" tillhörde målgruppen och där är det nog mer en generationsfråga. Den här boken handlar mycket om kläder, mode och stil och herrar av den äldre generationen har ju fått mycket sånt till skänks hemifrån och det de lärt sig stämmer inte alltid överens med rådande mode och stil. Samma gäller nog också mig.

Det jag uppskattar med den här boken är nog den lite lätt raljerande tonen författarna emellan men jag måste medge att när det gäller kläder och stil så har vi inte riktigt samma smak, t ex när det gäller slipsknut. Jag har nämligen lärt mig att knyta en slips redan när jag var ganska ung och var ett bra tag den "officiella" slipsväljaren och slipsknytaren i familjen (så länge jag bodde hemma) som både valde slips till olika evenemang och knöt den och jag föredrar den engelska dubbelknuten för att den går att variera så mycket genom hur mycket man drar åt och ordnar till den. Men allt sånt handlar ju egentligen om tycke och smak.

När jag läser den här boken går tankarna automatiskt till de här unga Stureplanskillarna, där det handlar mycket om yta och mindre om innehåll. Kapitlet om det inre hos en gentleman har sina poänger men samtidigt är mycket där självklarheter för vilken man som helst.

Det här är ändå en given "coffee table book" som jag nog gärna lägger fram och som säkert blir mycket bläddrad i och innehållet bjuder nog mycket till diskussion om vad som är en riktig gentleman, modern eller inte.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Den moderna gentlemannen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar