fredag 28 december 2018

Recension: Roselyn Road av Agneta Liljeqvist

Titel: Roselyn Road
Författare: Agneta Liljeqvist
Antal sidor: 265

"Den unga journalisten Johanna befinner sig i London när hon träffar krigskorrespondenten och aktivisten Tom. De inleder en relation som får ett abrupt slut när Tom en dag plötsligt försvinner. Tiden går utan minsta livstecken och Johanna blir allt mer besatt av att ta reda på vad som hänt. Väl tillbaka i Stockholm, flera månader senare, får hon ett brev. Det är från Tom, som vill återuppta relationen. Han berättar att han har suttit i fängelse på grund av sin politiska aktivism. Men är det hela sanningen?"

---------------------------------

Roselyn Road är den här författarens debutroman. Boken dök upp som en överraskning från förlaget, och det var kul, debuter är ju ett av mina svagheter när det gäller böcker.

Författaren är journalist och dokumentärfilmare och det är nog mycket därför många av scenerna känns väldigt trovärdiga och verklighetstrogna och det är lätt att leva sig in i hur det känns att befinna sig i en osäker krigszon.
Johanna blir jag annars rätt så irriterad på och tycker det är svårt att hantera att hon är så naiv. Det är trots allt ett val man gör när man inte ifrågasätter något vare sig det är i en relation eller på annat sätt i livet. För mig är det också lite oförenligt med ett sådant förhållningssätt om man är/vill bli journalist, då förväntar jag mig faktiskt att personen är lite mer ifrågasättande, speciellt om det dyker upp en hel del varningstecken på att allt inte är som det verkar.

Roselyn Road är en bok som jag nog inte hade valt själv, men det är ju tjusningen med överraskningar, man får läsa sådant man annars kanske skulle ha hoppat över. Det här är en relationsroman om en på ett sätt icke-relation, där ena parten väljer att ignorera allt som hen tycker kan äventyra relationen. Slutet kom verkligen som en överraskning, och det gillar jag, jag hade nog räknat med nånting helt annat. Även om boken alltså inte var en sådan som jag själv skulle ha valt så var den klart läsvärd och intressant.

Roselyn Road finns att köpa hos t ex