tisdag 4 december 2018

Veckans topplista vecka 49: Böcker som utspelar sig vid jul


Dags för Veckans topplista och den här gången handlar den om böcker som utspelar sig vid jul. Johanna säger

Med mindre än tre veckor kvar till julafton är det dags att ladda upp med julläsning. Dagens tema är därför julböcker, i ordets rätta bemärkelse, och handlingen i dagens titlar utspelar sig i juletid.

--------------

Först kändes det som om det här temat skulle bli otroligt svårt eftersom jag inte tycker att jag läser speciellt många böcker med jultema. Men det visade sig att när jag tänkte efter så utspelade sig förvånansvärt många av böckerna jag läst precis vid den tidpunkten på året.






Jul i det lilla bageriet på Strandpromenaden av Jenny Colgan
Titeln säger nog allt











Svarta änglar av Rebecca Chance
En julfest utan dess like











Vi ses i Ullådalen av Ingrid Marie Thorslund
Berättelsen börjar på Malta men men fortsätter i Sverige vid jultid












Vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg
Den här har jag inte hunnit recensera ännu så titeln är länkad till förlagets sida











Stilla natt av Stanley Weintraub
En helt otrolig skildring av en julafton på krigsfronten under första världskriget. Jag läste den innan jag började blogga så titeln är länkad till förlagets sida och jag har faktiskt skaffat den igen för att läsa om den vid tillfälle.








OBS! Du har väl inte missat att jag lottar ut ett ex av Lupus av Jens Henrik Jensen här på bloggen? Regler och anmälan finns HÄR!


10 kommentarer:

  1. Jul i det lilla bageriet har jag tänkt läsa nu i december.

    SvaraRadera
  2. Stilla nätt låter som en läsvärd intressant bok.

    SvaraRadera
  3. Stilla natt var omtalad då när den kom men jag har inte läst den och det kan jag gott tänka mig att göra. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Jul i det lilla bageriet finns i min hylla. Ewa Klingberg också.
    Weintraub ska jag absolut läsa. bra tips

    SvaraRadera
  5. Förhoppningsvis hinner jag med både Jul i det lilla bageriet på Strandpromenaden och Vaxade juveler och brända hjärtan nu i december. Det är lite det som är planen i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Några av dem har jag läst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  7. Stilla natt blir jag lite nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Ewa Klingbergs bok är jag lite nyfiken på. Har läst en bok av henne och gillat.

    SvaraRadera
  9. Vaxade juveler tyckte jag var mycket bra!

    SvaraRadera
  10. Stilla natt kände jag inte till. Den vill jag läsa! Tack för tips!

    SvaraRadera