tisdag 18 december 2018

Recension: En tid för gudar av Staffan Nordstrand

Titel: En tid för gudar
Serie: Opium del 2
Författare: Staffan Nordstrand
Format: Inbunden
Antal sidor: 526
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"I en isoleringscell i ett fängelse i Bangkok sitter Eva anklagad för smuggling av narkotika. På flygplatsen på väg hem till Sverige har den thailändska tullen upptäckt heroin i en nalle i hennes bagage - en nalle Eva fått som avskedsgåva från vännen Camilla.
Fredde, som Eva åkte till Thailand med, står samtidigt i skuld till ett kriminellt gäng och tvingas smuggla heroin landvägen från Thailand till Sverige. En lång och farofylld strapats, fjärran från turiststråken.
Under tiden gör Lena, Evas vän och arbetskamrat, vad hon kan för att hjälpa Eva. Men när Lena gräver i Evas förflutna gör hon en chockerande upptäckt. Vem är hennes vän egentligen?"

-------------------
Jag har läst andra böcker (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) av Staffan Nordstrand och har fler i bokhyllan och jag blev nyfiken på den här serien eftersom böckerna är verklighetsbaserade och han skriver om något som han vet mycket om.

Jag hade tänkt hinna läsa först delen, Opium, innan jag satte igång med den här men så blev det inte så jag har läst den här boken fristående och kommer nog läsa Opium ganska snart. Men det gick alldeles utmärkt att läsa den här boken fristående. Visst, jag har inte hela bakgrunden riktigt klart för mig men det framkommer tillräckligt i boken för att man ska kunna hänga med ändå.

Det som förvånar mig varje gång jag läser om folk som tagits fast i Thailand för knarksmuggling är att någon är villig att risker allt för pengar (för det är ju det som ofta är drivkraften). Det har stått mycket i tidningar om dem som åkt fast, det har skrivits böcker och gjorts filmer och ändå händer det om och om igen. Ja, jag är cynisk och när det gäller sånt här, nästan paranoid, men jag skulle nog inte ta med mig en present av en "vän" om jag inte var hundraprocentigt säker på att den inte innehöll något den inte skulle innehålla. Visst kan man vara naiv men man behöver inte vara dum. Och att straffskalan i Thailand inte precis liknar den svenska vet man ju i förväg, så varför riskera.

En tid för gudar är en intressant och spännande roman av en författare som har gjort sin research väl, han vet mycket om det han skriver om. Jag hoppas nu att det kommer en del till så jag får reda på hur det går sen. Innan den kommer lär jag ha hunnit läsa första delen också, hoppas jag.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Staffan Nordstrands websida

Andra böcker jag recenserat av den här författaren

Under floden
Byggfirman

En tid för gudar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





1 kommentar:

  1. Usch ja, det där skulle vara så hemskt att råka ut för. I länder med helt annat rättsväsende än vi har skulle jag nog inte släppa min väska med blicken för att inte riskera att någon försökte smuggla med något i den.

    SvaraRadera