tisdag 23 juli 2019

Recension: Ett frågetecken är ett halvt hjärta av Sofia Lundberg

Titel: Ett frågetecken är ett halvt hjärta
Författare: Sofia Lundberg
Format: Pocket
Antal sidor: 356
Förlag: Månpocket
Recensionsexemplar

"Elin Boals har allt. Hon är framgångsrik fotograf i New York, sedan länge gift med affärsmannen Sam och mamma till deras sjuttonåriga dotter Alice. Men en dag får hon ett brev från barndomsvännen Fredrik, han som en gång var hennes livlina under den fattiga uppväxten på Gotland. Elin blir påmind om sitt förflutna, det som ingen annan känner till, inte ens hennes närmaste.
Med det oväntade livstecknet kommer minnena och tankarna tillbaka. Det fjärmar henne allt mer från familjen och fyller henne med skam över det hon en gång gjorde, det som fick henne att fly och aldrig mer återvända."

-------------------
Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning och sådana överraskningar blir jag alltid lika glad för. Jag hade inte läst något av den här författaren tidigare så boken var välkommen också på grund av det, jag tycker ju om att variera mitt läsande och vill gärna prova böcker av författare jag inte läst tidigare. Det finns ju faktiskt en chans att man hittar en ny favorit.

Titeln, omslaget och att boken kom lagom till semestrarna fick mig att tro att den skulle vara lättsam feelgood, men jag blev ganska snart varse om att berättelsen var så mycket mer än bara lättsam läsning. Ja, den är lättläst men den innehåller betydligt mer svärta än vad jag hade förväntat mig.

Man får följa Elins liv i två parallella  trådar, en i nutid  i New York och en i dåtid, hennes barndom på Gotland och allt knyts ihop när hon till slut återvänder till Gotland där hon är uppvuxen för att möta sitt förflutna öga mot öga.

Den här boken fick mig faktiskt att fundera på hur mycket vår barndom egentligen påverkar en och ens inställning till saker och ting som vuxen och efter mycket funderande kom jag faktiskt fram till att jag i alla fall är oerhört påverkad av mitt förflutna.

Ett frågetecken är ett halvt hjärta är en bok som verkligen tar tag i en och som väcker en del funderingar hos mig som läsare. Den är välskriven och lättläst och får mig att bli sugen på att läsa fler böcker av den här författaren.

Tack Månpocket för rec.exet!

Ett frågetecken är ett halvt hjärta finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar