söndag 14 juli 2019

Recension: Toktanten av Birgitta Bergin

Titel: Toktanten
Författare: Birgitta Bergin
Format: Inbunden
Antal sidor: 366
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Vad händer när ett litet samhälle tas över av en person som inte skyr några medel för att få sin vilja igenom? Och hur långt är en människa beredd att gå för att få makt att härska över andra?
Äntligen har semestern börjat och Lena och Fredrik är tillbaka i sommarhuset, glada att få lämna vardagslivet i Paris. De har sett fram emot att ha familjen samlad, grilla tillsammans på kvällarna, träffa grannar över ett glas vin eller två och njuta av västkustens salta stänk.
Men det blir inte så.
De har fått en ny granne, och hon tycks vilja göra allt för att förstöra deras idyll. Plötsligt är det inte längre självklart var tomtgränsen går eller vilka stigar till stranden som är tillåtna att promenera på.
Frågorna bland grannarna hopar sig. Vad hände egentligen med Marias och Peters lilla hund? Varför går den nya grannen alltid runt med en stor skruvmejsel i handen? Och vad är det för märkliga ramsor hon mumlar på?
Plötsligt är dörrar stängda och folk ser sig om över axeln. Den hotfulla stämningen förvärras och till sist är alla i Lövudden indragna i ett drama som ingen vet slutet på..."

----------------

Den här boken dök upp som en överraskning i brevlådan och det tackar jag för! Inte nog med att sådana överraskningar alltid är välkomna med jag har läst andra böcker av den här författaren och gillat dem så en till var inte så dumt att få läsa.

I prologen påpekar författaren att många nog varit med om eller t o m har "en granne från helvetet" och jag kan direkt säga att jag känner till fenomenet, nästan alltför väl. Vi har haft/har en granne som djävlats med alla som bor vid den här vägstumpen och vi drog en lättnadens suck när hen sålde sitt hus för vi trodde att vi äntligen blivit av med hen. Ack vad vi bedrog oss, hen äger fler tomter runt om, drog dit en husvagn och en manskapsbod och använder nu dessa som "sommarstuga" så helvetet fortsätter om än inte riktigt i samma omfattning som tidigare.

Det finns en hel del igenkänning när jag läser den här boken, kanske inte riktigt i situationerna men när det gäller den personlighetstyp som Toktanten representerar, och jag får mig ett par goda skratt. Det enda jag faktiskt blev lite besviken på var slutet, jag skulle hellre ha velat ha ett mindre dramatiskt slut istället där Toktantens beteende skulle fått sin förklaring på ett annat sätt.

Den här boken är väldigt lättläst och underhållande och jag tycker om den precis som jag tyckt om alla de böcker jag läst av den här författaren.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Birgitta Bergins websida


Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Fångad i Marbella
Ett oemotståndligt förslag
En oemotståndlig affär
Ett oemotståndligt begär
Holländarn

Toktanten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar