fredag 20 juli 2018

I sparvens klor, bok 1, del 1 & 2 av Karin Söderlund Leifler

Titel: I sparvens klor
Serie: Svärd utan herre, första boken - del ett
Författare: Karin Söderlund Leifler
Format: Danskt band
Antal sidor: 315
Förlag: Tidsfönster förlag
Recensionsexemplar

"Tsukiko har hört till kurtisanhuset så länge hon kan minnas. Hon vet inte varifrån hon kommer, men hennes framtid som kurtisan är utstakad. När en herrelös samuraj rusar in på kurtisanhusets bakgård med svärdet höjt inleds hennes möte med världen utamför nöjesdistriktets mur - en värld där helt andra regler gäller.
Att ta Tsukiko som gisslan är inte det mest genomtänkta Hiroshi gjort i sitt liv. Särskilt inte när han är på flykt undan rättvisan. Han måste bestämma sig för hur han ska göra med den viljestarka kurtisanen, innan han får mer problem än han redan har.
Suzume, eller Sparven, är en av de mest beryktade medlemmarna i en grupp som anlitas av inflytelserika personer för att utföra lönnmord, spioneri och inbrott. Omständigheterna driver Tsukiko, Hiroshi och Sparven mot varandra tills ingen av dem kan komma undan."

---------------------




Titel: I sparvens klor
Serie: Svärd utan herre, första boken - del två
Författare: Karin Söderlund Leifler
Format: Danskt band
Antal sidor: 315
Förlag: Tidsfönster förlag
Recensionsexemplar

"Hiroshi har förlorat mot svärdsmännen som söker efter Tsukiko. Det sista han såg var att de förde bort henne innan han själv drogs in i mörkret.
Samtidigt är han efterlyst för mordet på sin före detta herre - ett brott som straffas med halshuggning om han inte yckas hitta den sanna mördaren först.
Suzume har fått i uppdrag att följa efter Hiroshi, men den till synes enkla uppgiften leder till ett möte som förändrar allt. Suzumes lojalitet mot shinobigrupperingen sätts på prov. Stunden då hon måste välja kommer obevekligt närmare, tills ingen av de iblandade kan komma undan."


--------------------------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hennes bok och när jag hade läst vad boken handlade om svarade jag såklart ja. Jag kan inte motstå en bok som utspelar sig i Japan! Ända sen jag såg tv-serien och läste boken Shogun har jag älskat att läsa böcker där handlingen utspelar sig i Japan under historisk tid. Ett extra plus för mig är också att det här är en debutroman, jag är ju väldigt svag för debuter

Den här författarens debutroman och första boken i Svärd utan herre-serien. Den här första boken är uppdelad i två delar och jag är nog alltid lite tveksam till att dela upp en bok på det här sättet. Visst, hade man slagit ihop de här två delarna så hade boken blivit ganska tjock men jag hade nog föredragit att ha de här två delarna som separata böcker i serien för det är så jag uppfattar de innehållsmässigt också.

Jag blir direkt väldigt förtjust och engagerad i de två huvudpersonerna Hiroshi och Tsukiko, båda är väldigt sympatiska och lätta att tycka om. Jag kan verkligen se de här två framför mig och leva mig in i hur de tänker och fungerar. Det är intressant att se hur deras relation sakta utvecklas och hur Tsukiko mer och mer börjar vänja sig vid friheten från kurtisanhusets regler. Båda karaktärerna är precis som jag föreställer mig japanska samurajer och kurtisaner var under feodaltiden. I första boken blev jag småförälskad i de här två personerna, när jag läst andra boken var jag störtkär!
Suzume finns med i första boken men tar då inte speciellt stor plats, utan det är först i andra boken som hennes del i berättelsen börjar ta lite mer plats. Än så länge är jag inte riktigt på det klara med vad jag tycker om henne även om jag tycker att den situation och de val hon ställs inför är väldigt intressanta. Det jag hittills har läst om henne gör att jag är väldigt nyfiken på henne och vill veta vilken roll hon kommer att spela i fortsättningen av den här serien.

Det är ett högt tempo i berättelsen och den är så spännande och intressant att jag helt enkelt slukade den och bara ville ha mer! Person- och miljöbeskrivningarna gör att jag verkligen befinner mig i Japan tillsammans med Hiroshi och Tsukiko och upplever äventyren tillsammans med dem.

När det gäller uppdelade böcker brukar jag ta en paus mellan böckerna ändå för att låta innehållet smälta lite innan jag sätter igång med nästa del, men det kunde jag inte göra med de här böckerna. När jag läst första boken kunde jag inte sluta utan satte igång med andra delen direkt.

I sparvens klor är en imponerande debut som jag blev glatt överraskad av. Den är en lättläst, underhållande och intressant bladvändare som jag  inte kunde sluta läsa när jag väl börjat. Jag vill definitivt fortsätta följa serien för att få reda på hur det går för Hiroshi och Tsukiko.

Tack Karin Söderlund Leifler för rec.exet!


I sparvens klor del 1 finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Danskt band
Bokus Inbunden/Danskt band
CDON Inbunden/Danskt band

I sparvens klor del 2 finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Danskt band
Bokus Inbunden/Danskt band
CDON Inbunden/Danskt band


2 kommentarer:

  1. Tack för den härliga recensionen! Nu svävar jag högt på små lätta moln (i den här värmen hade förstås moln gärna kunnat få bjuda på lite regn, men just känslomoln får ju gärna vara rosa och fluffiga och fria från regn :-) Så roligt att Tsukiko och Hiroshi hittade in i ditt hjärta, det gläder mig verkligen! Det är väldigt givande att få veta vad läsare tycker och tänker om boken, så ett stort tack för att du läste och delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker väldigt mycket om Hiroshi och Tsukiko

      Radera