måndag 4 november 2019

Recension: Och eken står där än av Sofia Lundberg

Titel: Och eken står där än
Författare: Sofia Lundberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 326
Förlag: Bokförlaget Forum
Recensionsexemplar

"Esther har tappat fotfästet efter en svår skilsmässa och helgerna utam sonen Adrian är plågsamt ensamma. Varannan lördag promenerar hon till en gammal ek på en äng vid vattnet.
En dag möter hon Rut, en äldre dag med en fantastisk förmåga att fokusera på det vackra i livet. En oväntad och stark vänskap utvecklas mellan de två kvinnorna. Men allt är inte som det verkar, vad är det för hemligheter som Rut döljer? Sökandet efter svar tar Esther till Comosjön i Italien där bilden av ett betydligt mer komplicerat livsöde växer fram."



-------------------------------

Jag har läst en bok, Ett frågetecken är ett halvt hjärta (länk till recensionen finns längre ner på sidan), av den här författaren tidigare och den boken tyckte jag väldigt bra om och ville läsa fler av hennes böcker. När då den här boken dök upp som en överraskning i brevlådan blev jag alltså glad för nu fick jag alltså chansen att läsa fler.

Jag är en stämningsmänniska och något som påverkade mig väldigt mycket när jag läste förra boken var just stämningen i den och jag märker direkt att det är likadant med den här. Författaren skapar ända från första sidan en stämning som håller i sig hela boken igenom och som får mig, som läsare, att hela tiden jämföra mig och mitt liv med de liv berättelsen skildrar.

Esthers vänskap med Rut är väldigt speciell, de är inte bara vänner utan kompletterar varandra. Rut stöttar Esther och får henne att tänka i nya banor som gör att hon äntligen kan börja släppa alla mörka tankar. Esther finns där för Rut när Rut förlorar sig i minnen från ett länge begravd förflutet.

Det här är en gripande och engagerande berättelse om hur livet inte alltid blir som man tänkt sig men att även om allt ibland känns mörkt så finns det ljus i slutet av tunneln, bara man vet att leta efter det.
Och eken står där än är en vacker, välskriven och lättläst bok som lockar fram både en tår i ögat och ett litet leende emellanåt. Och framför allt så väcker det en del funderingar kring allt det där som inte blev riktigt som man hade hoppats.

Min recension av en annan bok jag läst av den här författaren

Ett frågetecken är ett halvt hjärta

Tack för rec.exet Bokförlaget Forum/Sofia Lundberg!


Och eken står där än finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar