Recension: Den sista änkan av Karin Slaughter

Titel: Den sista änkan
Originaltitel: The Last Widow
Serie: Will Trent
Författare: Karin Slaughter
Översättning: Villemo Linngård Oksanen
Antal sidor: 493

"En varm sommarkväll förs en forskare vid smittskyddsenheten i Atlanta bort av okända män från parkeringen utanför en shoppinggalleria. Polisen försöker med alla medel hitta henne men hon är som uppslukad av jorden.
En månad senare splittras stillheten av en öronbedövande ezplosion - och några sekunder senare kommer ännu en. Ett av stans livligaste kvarter,  där Emoryuniversitetet, två stora sjukhus, ett FBI-kontor och smittskyddsenheten ligger, har utsatts för ett bombattentat.
Rättsläkare Sara Linton och Will Trent, båda utredare vid Georgi Bureau of Investigation, skyndat till attentatsplatsen - och hamnar mitt i en dödlig konspiration som hotar tusentals oskyldiga människors liv. När även Sara förs bort av gärningsmännen måste Will jobba under täckmantel för att förhindra en massaker och rädda kvinnan han älskar."

---------------------
Karin Slaughter är en av mina absoluta favoritförfattare och en av de få vars böcker jag gör mitt bästa för att ha stenkoll på. Det känns som att det vore en katastrof om jag missade en enda av hennes böcker. När den här skulle ges ut stod jag alltså i startgroparna och ville definitivt läsa den, speciellt som boken var en i serien om Will Trent, en favoritkaraktär.

Will Trent är, som sagt, en favoritkaraktär som jag gärna följer. Att han är en favorit beror nog på att han inte är perfekt utan har sitt bagage och att det bagaget är av det ovanligare slaget, han är dyslektiker och med bristfällig social förmåga. Med tanke på hans bakgrund så blir jag lite glad över att han äntligen hittat någon speciell som förstår honom, han är en person som man önskar allt gott i livet. Överhuvudtaget är jag väldigt förtjust i personbeskrivningarna i Slaughters böcker, till och med brottslingarna har emellanåt drag som inte är helt och hållet negativa, det finns alltså tillräckligt med gråtoner för att karaktärerna ska kännas trovärdiga.

De grupperingar den här boken handlar om är sådana som jag sett en del dokumentärer om och som jag uppfattar som väldigt amerikanska, sådant finns inte i Sverige, än i alla fall. Det gör inte handlingen mindre spännande, snarare tvärtom och framför allt gör den berättelsen mer intressant. Det finns mycket mer jag skulle kunna skriva om den här boken men jag måste avstå för att inte avslöja alltför mycket och förstöra läsningen för andra.

Jag har alltid höga förväntningar på Karin Slaughters böcker och hittills har jag inte blivit besviken. Den sista änkan är en välskriven, olidligt spännande deckare i högt tempo och den här boken är nog den  hittills bästa jag läst av henne. Har du ännu inte läst något av Karin Slaughter så tycker jag det är dags nu för det här är en författare vars böcker man fastnar för.

Den sista änkan åker definitivt in bland Årets favoriter

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karin Slaughters websida