måndag 29 april 2019

Recension: Broder Jakob av Emelie Schepp

Titel: Broder Jakob
Serie: Jana Berzelius
Antal sidor: 387

"En regnig vårdag hittas en kvinna brutalt mördad i Norrköping. Det är det andra offret på kort tid. Omständigheterna är likadana, benen är hopsydda och kropparna hittas i Strömmen som flyter genom staden. Vem vill få dem att se ut som sjöjungfrur och varför?
När en ny kvinna anmäls saknad är det uppenbart för polisen att de har att göra med samma gärningsperson.
Åklagare Jana Berzelius, som leder förundersökningen, börjar snart hitta kopplingar till fallet Simon Norell, en ung man som mördat sin familj och sedan dess suttit inspärrad på rättspsyk i Vadstena. Men Simon vägrar att prata. Någon måste vinna hans förtroende innan tiden rinner ut, och den ende som kan göra det är mannen som rör sig som en hotfull skugga i Janas liv - Danilo Peña."

-------------------

Broder Jakob är femte delen i serien om åklagare Jana Berzelius och jag har följt serien ända från början och gillat den.

Hittills har inte en enda av böckerna i den här serien gjort mig besviken utan det har varit böcker där man sugs in direkt och sen bara slukar boken och samma gäller Broder Jakob. Det är också lika spännande varje gång att få följa hur Janas förflutna dyker upp gång på gång och hotar hennes sinnesfrid. Samtidigt tycker jag mig den här gången känna ett visst uppmjuknande i Janas inställning till speciellt Danilo och i och med det känns det som att det öppnas en ny väg som Jana kanske tar i kommande delar av serien.

Handlingen är, som vanligt, olidligt spännande och oförutsägbar. Jag stannade upp och hickade till flera gånger "Jaha, var det så det var?", även om jag hade försökt gissa mig till en del saker så hade jag inte träffat rätt en enda gång.

Broder Jakob är lätt- och snabbläst, spännande och oförutsägbar kriminalroman som jag nog tycker är den bästa i serien hittills, men så har jag nog tyckt om de andra delarna också, serien blir bara bättre och bättre för varje del. Nu när jag läst femte delen i serien så är det bara att börja längta efter nästa bok som jag hoppas inte dröjer alltför länge! Självklart åker den här boken direkt in bland Årets favoriter!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Emelie Schepps websida

Mina recensioner av de andra böckerna i serien