onsdag 26 september 2018

Favoriter: Ej skönlitterärt #14

Jag hoppade över en vecka igen eftersom jag hade mycket annat att göra. Det verkar bli så med just det här inslaget, att den dyker upp lite då och då istället för exakt varje vecka, beroende på hur mycket annat jag har att göra. Jag tänker inte börja pressa mig till att göra inlägget varje vecka utan den får helt enkelt dyka upp när jag har tid och ork.

Den här gången har jag plockat fram en bok med husmorstips som faktiskt är väldigt relevant även idag.


Krigstida knep och surrogat sammanställd av Jouni Kallioniemi

Den här hittade jag på loppis och tyckte att den verkade så kul att jag ville ha den. I dessa tider då man pratar om att minska matsvinnet och att använda miljövänligt så ligger den här boken +precis rätt i tiden. Och med tanke på att MSB för ett tag sen gav ut broschyren "Om krisen eller kriget kommer" som delades ut till alla hushåll så är den här boken också precis perfekt i dessa tider. Trots att den ser äldre ut så är den faktiskt utgiven så sent som 2008 och det är en översättning av en finsk bok (som i originalutgåva nog gavs ut någon gång under andra världskriget eller tidigare). 


Innehållet speglar just det här med att försöka minska matsvinnet, att kunna ersätta en del svårtåtkomliga matvaror med annat och vad man kan hitta för ätbarat i naturen, t ex vanliga ätbara växter osv.
Och så nånting som är väldigt användbart, dvs husmorstips på t ex rengöringsmedel, vad man kan använda för produkter till rengöring om man inte kan få tag på sånt som man vanligtvis köper i affären. Det är ju många idag som gärna vill använda miljövänliga och naturliga rengöringsmedel och här finns verkligen bra tips på alt man kan fixa själv.


Avsnittet om ätliga växter är väldigt bra med både bilder och beskrivning och lite förslag på vad man kan använda t ex växterna till, det finns massor med lättillgängliga växter som kan användas till mat eller till och med medicin. Visste du t ex att man kan få ett läkemedel som botar huvudvärk, migrän, öronvärk eller tandvärk av bark från sälg och asp?

Den här boken är verkligen kul att kika i lite då och då och en del grejer har jag faktiskt provat och de funkar hur bra som helst.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar