fredag 28 september 2018

Recension: Profetens vinter av Håkan Östlundh

Titel: Profetens vinter
Författare: Håkan Östlundh
Format: Inbunden
Antal sidor: 359
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar


"Elias får två ödesmättade besked efter varandra. Det ena rör hans egen hälsa, det andra berättar att Anders, hans far, sprängts i bitar av en bomb.
Elias tillvaro kullkastas, plötsligt är ingenting vad det synts vara. Hans far har levt ett dubbelliv och blivit röjt ur vägen, mördad. När Ylva, faderns älskarinna, uppsöker Elias inser de båda att de också är jagade. Frågan är av vem och varför.
Det finns ingen att lita på, Elias och Ylva har bara varandra - och i sökandet efter sanningen sätts deras egna liv på spel."

------------------

Jag har läst nästan hela Östlundhs Gotlandsserie om Fredrik Broman (har bara den sista boken kvar att läsa) och den serien tycker jag mycket om så jag blev riktigt nyfiken när jag såg att författaren skulle komma ut med en ny spänningstrilogi och självklart ville jag läsa den.  Profetens vinter är första delen i den spänningstrilogin.

Visserligen börjar boken ganska lugnt med det tråkiga beskedet som Elias får av sin läkare men därefter höjs tempot direkt.
De två huvudkaraktärerna, Elias och Ylva, är båda sympatiska men väldigt olika.
Elias är en lite naiv student som ännu inte har så mycket erfarenhet av livet och ännu inte börjat ifrågasätta saker och ting så när det börjar hända en massa så har han svårt att hantera allt.
Ylva har erfarenhet och skinn på näsan, men inte ens hon är beredd på det som händer eller är riktigt säker på hur hon ska agera.
Just det här att man inte har en aning om vem det är som jagar Elias och Ylva och varför, sätter verkligen griller i huvudet på mig som läsare. Här går det inte alls att försöka gissa sig till vem som är skurk och vem som är på den "goda" sidan, även om jag självklart försöker klura ut det.

Jag fastnade omedelbart för den här berättelsen och sträckläste boken. Jag tyckte ju om de tidigare böckerna jag läst av den här böckerna, men jag tror faktiskt att jag kommer att tycka ännu mer om den här, den här första delen lovar gott i alla fall. Profetens vinter är en välskriven och lättläst bladvändare och jag ser verkligen fram emot kommande delar i den här trilogin.

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Håkan Östlundhs websida

Profetens vinter finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar