Recension: Familjeträdet av Susan Wiggs

Titel: Familjeträdet
Originaltitel: Family Tree
Författare: Susan Wiggs
Översättning: Gunilla Mattsson
Antal sidor: 458

"Annie är lyckligt lottad. Hon har en snygg man, ett eget matlagningsprogram och ett vackert hem i Los Angeles. När hon får reda på att hon är gravid verkar livet komplett. Men å en sekund förändras allt då hon råkar ut för en olycka och hamnar i koma.
Ett år senare vaknar hon upp på ett sjukhus intill sin hemstad i Vermont och inser att hon förlorat betydligt mer än bara tid. I Switchback finns förutom familjens lönnodling Annies frånskilda mamma, hennes bror, brorsbarn och ungdomskärlek Fletcher. Omgiven av dem börjar hon långsamt läka, men kan hon återfå sin tro på framtiden?"

----------------------

Frestelsen blev alldeles för stor när jag såg omslaget och läste baksidestexten, jag var helt enkelt tvungen att läsa den här boken.

Den här boken var faktiskt oväntat svår att skriva om, kanske för att det finns delar i den som kommer mig nästan obehagligt nära. När Annie vaknar upp och hur hon upplever uppvaknandet och omvärlden är så verkligt för mig att jag faktiskt satt en stund och mindes hur det var. Nej, jag har inte legat i koma, däremot har jag legat nedsövd en kortare period och det är det där uppvaknandet och upplevelsen av att upptäcka omvärlden nästan på nytt som får mig att känna igen situationen. Tyvärr finns det också lite andra aspekter i Annies situation efter uppvaknandet som jag känner igen från sjukhuset.

Nånting annat som får mig att älska den här boken är maten! Det här är verkligen boken som får en att gå i spinn lite grann om man är matintresserad som jag är och jag sitter och känner smaker och dofter nästan påtagligt och blir sugen på att själv ställa mig i köket och laga lite mat. Och för första gången i mitt liv blir jag också väldigt sugen på att få smaka lönnsirap av god kvalitet.

Familjeträdet är en härlig berättelse som jag bokstavligen slukade från pärm till pärm på nolltid. Den är lätt- och snabbläst och man blir alldeles varm inombords av Annies berättelse och hejar på henne från början till slut. Den här boken är verkligen feelgood/romance när den är som bäst! Jag vill definitivt läsa mer av Susan Wiggs! Den här boken åker direkt in bland Årets favoriter!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Susan Wiggs websida

Familjeträdet finns att köpa hos t ex