onsdag 19 september 2018

Recension: Flykten till Vulkanön av Michael Wiander

Titel: Flykten till Vulkanön
Serie: Dexter Olssons äventyr, del 2
Författare: Michael Wiander
Format: Kartonnage
Antal sidor: 687
Förlag: Visto förlag
Recensionsexemplar

"Dexter har rymt i en ubåt från Motståndsrörelsen på Svalbard med den supersmarta schimpansen Tomas och den talande musen Max. Tillsammans ska de ta si till Afrika för att hindra den onde Evan Kostroff från att tillverka osynlighetsbältet på Vulkanön. Men resan tar oanade vägar...
Tomas vill hitta sina schimpansföräldrar i Afrikas djungler och Dexter möter den busiga cirkusflickan Nikita.
Ska Dexter och hans vänner hinna stoppa professor Ubu-Tutu från att masstillverka morfars osynlighetsbälte? Ska Kostroff lyckas bygga upp sin nya rymdvärld och förinta världen? Det blir en kamp mot klockan, där Dexter jagas från alla håll och kanter. Polisen, Svarthattarna och även Elsa, Dexters mamma, ger sig in i jakten efter Dexter."

------------------

När jag hade läst första delen fick jag direkt förfrågan från författaren (och han dubbelkollade sen när det var dags) om jag också ville läsa fortsättningen när den kom ut och självklart ville jag det, en fortsättning på Dexters äventyr ville jag absolut inte missa.

Flykten till Vulkanön rivstartar från 0-100 på 10 sekunder och det är ett halsbrytande tempo hela boken igenom.  Kanske det är just det här som får barn i målgruppsåldern att fastna för den här boken, det händer nånting på varje sida av boken och det finns absolut inga döda stunder någonstans i berättelsen - det är action för hela slanten.
Precis som med första delen i serien är äventyret fullspäckat med fakta, det vill säga "bra att lära sig"-saker.

Jag är väldigt förtjust i alla karaktärerna i boken, men den talande musen Max är än så länge min favorit. I den här boken dyker det upp en ny karaktär, cirkusflickan Nikita, och det är roligt att det nu finns en tjej med i gruppen.Något jag också gillade omedelbart var att Dexter nu visar upp lite upprorsanda och jag har en känsla av att de barn som läser boken också gillar det, annars hade nog Dexter varit alldeles för mesig. Jag tror också många barn känner igen sig i Dexters känslor när det gäller att vuxna inte tar barn på allvar.

Jag har följt författaren och första boken på sociala medier och även jag har lärt mig något och får nog nu krypa till korset. I recensionen av första boken hade jag mina reservationer när det gällde bokens omfång men det har visat sig att jag nog gjorde precis som Dexter tycker att de flesta vuxna gör, jag underskattade barnen och tog dem inte riktigt på allvar. Jag har nu fått lära mig att barnen inte alls blir skrämda av att boken/böckerna är riktiga tegelstenar.

Flykten till Vulkanön är, precis som första delen i serien, ett fartfyllt äventyr med mycket spänning, humor och framför allt en hel massa kunskap som läsaren får ta del av.  Jag ser fram emot nästa del i Dexters äventyr!

Tack Michael Wiander för rec.exet!

Min recension av första delen i serien

Morfars hemlighet


Mer info om författaren och hans böcker finns på Dexter Olssons websida


Flykten till Vulkanön finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar