måndag 24 september 2018

Recension: Luna Olympia av Ulrika Fjellborg

Titel: Luna Olympia
Författare: Ulrika Fjellborg
Format: Häftad
Antal sidor: 374
Förlag: Fafner förlag
Recensionsexemplar

"Chris är en klon, skapad ur en fulländad genpool. Han sänds till federationens huvudstad, den enorma rymdstationen Tellus, för att arbeta inom politiken. På vägen träffar han Rebecca från Perth. Hon är prisjägaren som hela den undre världen fruktar. Nu har hon ställt in siktet på det farligaste villebrådet av dem alla, piratkungen Dawn. Men han kommer inte att ge sig utan strid, vilket passar Rebecca utmärkt. Hon vill döda honom med sina bara händer.
Snart är Chris indragen i en malström av intriger och tvingas kämpa, inte bara för sitt eget liv, utan för hela federationens framtid."

----------------

Jag fick förfrågan från förlaget om jag ville läsa och recensera den här boken och första impulsen var att tacka men säga nej, sci-fi har aldrig riktigt varit min grej.När jag är på det humöret provar jag ändå för att jag är övertygad om att det också finns sådant jag kan gilla även inom den genrén.
Jag fick bra vibbar av omslaget så jag beslöt mig för att prova om den här boken kanske skulle fungera för mig.

Det absolut första jag reagerar på är hur lättläst den här boken är, det är jag inte direkt van vid när det gäller sci-fi. Är man inte ett fan av genrén så är gravallvarlig teknikssnack ungefär som att vada i havregrynsgröt, men det behövde jag inte oroa mig för med Luna Olympia. Även om det såklart finns en del teknik med så är det inte i en sådan mängd att det stör mig.
Det andra som hittills fått mig att krokna när det gäller genrén är att, i alla fall i de böcker jag provat på, allt är på blodigaste allvar, lite glimten i ögat som i den här boken fungerar betydligt bättre för mig. Det är ju trots allt en fiktiv rymdvärld som författaren skapat och jag måste medge att det är en både spännande och intressant värld som jag gärna vill veta ännu mer om.

Min favorit bland karaktärerna är såklart Rebecca! Jag har alltid gillat starka och självständiga kvinnliga karaktärer som är lite skarpare och mer rebelliska än vad kvinnor ofta brukar beskrivas som i böcker.

Nu har jag alltså fått läsa en sci-fi-bok som faktiskt inte bara fungerar för mig utan som jag tycker är lättläst, underhållande, spännande och intressant! Så det finns alltså böcker i den här genrén som funka även för den som i vanliga fall inte läser sci-fi. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!

Tack Fafner förlag för rec.exet!


Luna Olympia finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar