lördag 15 september 2018

Recension: Solitairen av Anna Lihammer & Ted Hesselbom

Titel: Solitairen
Författare: Anna Lihammer & Ted Hesselbom
Format: Inbunden
Antal sidor: 335
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Stockholm 1939. Det fashionabla Oscar Bergs konditori har tillfälligt blivit en fotostudio och det råder febril aktivitet. Fotografen testar ljuset, assistenterna bättrar på med ett lager puder och modellerna får ett glas champagne för att hålla humöret uppe. Vid borden sitter statisterna utspridda. En av dem börjar lägga en patiens som bestämmer ödet för fyra unga kvinnor.
Sextio år senare befinner sig doktoranden Sanja sju våningar ner i underjorden. Bland Riksarkivets samlingar gör hon en fasansfull upptäckt. Hon pressas att hålla tyst om det hon hittat men nyfikenheten driver henne framåt. När hon tar hjälp av sin bror Ando inser de snart att alla spår leder bakåt i tiden - till 1939 och till en historia om kärlek, makt, svartsjuka och drömmen om ett bättre liv."

-------------------------------

Jag har läst Anna Lihammers serie om Carl Hell tidigare men Ted Hesselbom känner jag inte till alls. Det jag visste innan jag läste den här boken var att den här duon kommit ut med en bok tidigare men den har jag inte läst. Det var mycket på grund av att jag gillade Lihammers serie som jag också blev väldigt nyfiken på den här också. När jag sedan en dag öppnade ett bokpaket och hittade ett överraskningsrec.ex, blev jag riktigt, riktigt glad!

Den här boken är uppdelad i två tidslinjer. 1998, nutid, då Sanja gör sin upptäckt på Riksarkivet och hennes letande efter bakgrunden till föremålet. Den andra tidslinjen är själva bakgrunden som utspelar sig under 1939.  Den sammanhållande länken är alltså föremålet Sanja hittar.

Precis som med Carl Hell-serien, som också utspelade sig på 30-talet, är jag väldigt förtjust i den delen av boken. Stämningen är helt enkelt bara så rätt och beskrivningarna förflyttar mig direkt till 30-talets Sverige och jag verkligen ser alla tidstypiska kläder och miljöer framför mig. Inte nog med det, när jag läser dialogerna är rösterna jag hör sådana som man hör i gamla filmer. Den mer nutida delen berör mig inte alls på samma sätt och jag upplever den inte alls lika starkt. De båda tidslinjerna är snyggt hoplänkade så att det inte är svårt att följa dem, det underlättar också att varje kapitel börjar med tidsangivelse så att man vet om det handlar om 1998 eller 1939.

Solitairen är en lättläst, spännande och intressant berättelse som jag tyckte mycket om. Trots att jag tyckte om hela berättelsen så var det delen som utspelade sig år 1939 som var den som jag tyckte mest om, den var det som kändes mest levande för mig.

Tack Historiska media för rec.exet!

Mina recensioner av andra böcker jag läst av Anna Lihammer

Medan mörkret faller
Än skyddar natten
Där gryningen dröjer





Solitairen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar