torsdag 13 september 2018

Helgfrågan vecka 37


Idag tänkte jag svara på Mias Helgfråga innan jag lägger mig i soffan för lite välbehövlig kvällsvila. Den här gången frågar hon

Tror du vi bloggare kan hjälpa nya författare att bli uppmärksammade?
Bonusfråga: Har du något tips i dessa förkylningstider?

------------------

Självklart kan bloggare hjälpa nya författare. Oavsett om det är negativ eller positiv recension, så är det synligheten som är det viktiga. Och det är ju så att "All reklam är bra reklam". Att en bok är synlig på sociala medier är väldigt viktigt idag. Recensioner kan användas i marknadsföringen, osv osv osv. Speciellt väldigt "smala" böcker får nog en bättre chans att nå ut om bloggare läser boken och ger en positiv recension.


11 kommentarer:

  1. bloggare kan lyfta bra böcker, men jag tror inte att all reklam är bra reklam.

    SvaraRadera
  2. Jag lyfte också fram en formulering lik din: "huvudsaken är inte VAD som skrivs utan ATT det skrivs" - analogt med "all reklam är bra reklam" - men jag misslyckas med att hitta varifrån talesättet kommer - vet du?

    SvaraRadera
  3. tror jag också. men jag kan få lust att läsa en bok även om omdömet inte är helt positivt

    SvaraRadera
  4. Lite så tror jag också att det kan vara. Är nog tufft för många nya i bokfloden som är.

    SvaraRadera
  5. Jag är av samma åsikt, det är superviktigt att synas.

    SvaraRadera
  6. Sociala medier är nog väldigt bra för författare, speciellt nya svenska som kanske drunknar i utbudet annars.

    SvaraRadera
  7. Ja, visst är synligheten viktig. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. Jag tänker så klart också att synligheten är oerhört viktig, tänker att Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl var en roman som blev spridd delvis p g a många, positiva bloggrecensioner.

    SvaraRadera
  9. Kan bara hålla med dig, visst är det så. :)

    SvaraRadera
  10. Är recensionen tydlig varför man inte gillar en bok så kan ju det locka andra ändå.

    SvaraRadera
  11. Jo jag tror att bloggare åtminstone kan ge bra hjälp för att en ny författare blir uppmärksammad.

    SvaraRadera