Recension: Zarités frihet av Isabel Allende

Originaltitel: La isla bajo el mar
Författare: Isabel Allende
Översättning: Hanna Axén
Antal sidor: 493
Förlag: Norstedts förlag
Hyllvärmare 2018

"Zarité öds på 1700-talet som dotter till en afrikansk slavkvinna och en fransk sjöman på den karibiska ön Saint-Domingue, dagens Haiti. Nio år gammal säljs hon som kammarjungfru til plantageägaren Toulouse Valmorain och hans nyanlända brud. Zarité förökskar sig i kökspojken Gambo, men tvingas änd dela säng med sin husbonde. Då hon blir gravid vet Zarité inte vem av dem som är far till barnet.
När slavupproret under ledning av den legendariske Toussaint Louverture når plantagen tvingas Zarité och hennes husbonde fly hals över huvud. Så småningom hamnar de i det frisinnade och lössläppta La Nouvelle Orléans, dagens New Orleans, där Zarité äntligen får sin frihet."

------------------------------

Jag har gillat Isabel Allendes böcker ända sen jag läste Andarnas hus för länge sedan och när jag ser någon av dem t ex på en loppis alt. secondhand så måste jag bara köpa den. Det har alltså samlats en del av hennes böcker i hyllorna, hon är ju ganska produktiv.

Huvudpersonen i Allendes böcker är oftast en kvinna och man får följa hennes öde, ibland handlar det om historiska personer, ibland är det helt fiktivt. Den här boken handlar alltså om Zarité, en slavkvinna och på köpet får man läsa en hel del historia om Haiti och New Orleans, vilket är väldigt intressant eftersom de är så sällan man får läsa historia om de platserna.

Jag har läst i andra böcker om just att förhållandena för de svarta slavarna på den tiden var värst på de karibiska öarna, men ändå visste jag ganska lite om hur ruskigt det verkligen var. Slaveri är ju i sig nånting fruktansvärt, men att det var sådan skillnad på plats visste jag ganska lite om. En stor skillnad var också att det inte bara var på Haiti som det var slavuppror, jag vet att det förekom på andra öar i Karibiska havet också på den tiden.

Kvinnorna  som Allende skriver om är alltid starka och handlingskraftiga och nästintill superkvinnor. De går ofta mot konventioner och utmanar samhällets regler för hur kvinnor ska vara. För Zarité är det friheten, inte bara för sig själv utan också för sin dotter, som är målet. Oavsett vad som händer sen så är friheten det viktiga och det är värt allt.

Jag blev inte besviken på den här boken av Allende heller och ser fram emot att läsa flera av hennes böcker. Det är ju tur att jag fortfarande har flera väntandes i bokhyllan!

Min recension av en annan bok av den här författaren

Inés min älskade