söndag 21 oktober 2018

En smakebit på søndag - Hatarna

Vi skulle ju ha en lugn hemmahelg och hittills har det blivit precis det. Lördagen ägnade jag mig åt läsning medan maken mekade bil i garaget. På kvällen blev det sen lite tv-tittande och ännu lite mer läsning. Söndagen har vi inte heller några planer för utan det blir nog att bara ta det lugnt och läsa en hel del. Söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------

Min smakbit kommer från sidan 20 i Hatarna av Ulf Bergström (titeln är länkad till Bokus och där finns mer info om boken


"Helvete, vi skulle ha splittat." Viktors tankar rusade febrilt, hjärtat tickade som en stångjärnshammare av upphetsning. Tar de oss till ett avskilt rum i källaren? Mer hann han inte tänka innan vaktförstärkningen kom. Fyra man till anslöt från olika delar av flygplatsen för att mer smidigt paketera dem, stötta kollegorna, och för att vara med på kalaset.
Ungefär samtidigt, tio minuter i tolv, kom passagerarna från det sista planet in. Brunbrända eller lika ofta rödskållade, kom de hem från den stekande sommarvärmen i Frankrike. De med mobilkameror fick alldeles utmärkta bilder av de tre ungdomarna som blev bortförda under bråk och skrik. Trots handfängsel såg de till att göra ljudligt, lagom våldsamt motstånd när de fördes bort. På så sätt blev det än mer effektfullt. Samtidigt skrek de "Ned med kungahuset", "Störta kungen", "Freedom from the fascist monarchy."




26 kommentarer:

  1. vilken stark titel, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. känner inte alls till boken . tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att höra vad du tycker om denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir recension nån gång nästa vecka, hoppas jag.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Trevlig läsning. Det låter som om du har en helg helt i min smak.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den boken hade jag inte hört talas om - blev nyfiken

    SvaraRadera
  6. Helt obekant bok för mig, men den verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Det var en okänd bok för mig. Tack för smakbiten! Jag har också en lugn helg med läsning och tv-tittande. Det är skönt och välbehövligt.

    SvaraRadera
  8. Kände inte heller till den boken tidigare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Oj, det låter rätt ruskigt, tack för smakbit

    SvaraRadera
  10. Den kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten, den boken hade jag inte hört något om förr.

    SvaraRadera
  12. Ny bok för mig, låter otäck och spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Intressant vinkling av problemet med ökande hat, inte minst på nätet.

    SvaraRadera