söndag 28 oktober 2018

En smakebit på søndag - Tiga är guld

Något av det skönaste som finns är att ligga i soffan med en varm katt på magen och det är nästan bara det jag sysslat med på lördagen. Vår yngsta, Dart, känner av att det är kallare ute och även om han vill ta sig en liten tur ut till kattgården så vill han inte vara ute alltför länge. Istället vill han ha familjen samlad i soffan, dvs jag ska ligga i soffan och husse ska sitta i fotänden så att vi båda kan gulla med honom när han ligger på min mage. Han har alltså följt efter oss och gnällt hela dagen förutom när vi lägger/sätter oss i soffan, och eftersom vi också tycker det är mysigt så har han fått sin vilja fram och så har han legat där på min mage och kurrat så hela soffan vibrerat. Men nu borde han ändå ha fått tillräckligt med gos så vi kan göra något annat under söndagen. Men söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

--------------------

Min smakbit kommer från sidan 328 i Tiga är guld av Lyndsay Faye (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)


"Den bläcksvarta rännil av fruktan som gripit tag i mig fortsatte att sprida sig genom varenda kanal den kunde finna. Motstridiga tankar som Överge inte din post och Låt inte dina vänner bli slagna sönder och samman utan dig slet i mig. Under tiden tog jag bort stegen från väggen och skyndade mig att täcka över den. Det var riskabelt, men samtidigt en genväg, för jag kunde omöjligen lämna den där när vi flydde. Ett rep som dinglar från gaveln på en byggnad och som inte på långa vägar når ner till marken kan lätt misstas för en trasig klädlina. Men en stege som står uppställd mot en vägg innebar krossade fönster och en svärm av irländare. Larmet skulle gå så snart jag lämnat den där.
Just som jag gömt den fördömda tingesten hördes på avstånd det otäcka ljudet av en knytnäve mot ben. Åtföljt av ett dämpat stön som bara kunde ha kommit från mr Piest."



OBS! Du har väl inte missat att jag lottar ut ett ex av Pachinko HÄR

14 kommentarer:

  1. Det verkar vara en riktigt intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. en extra timme får du med vintertid… varför tvätta så tidigt? tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt att mysa med katten! Vår katt vill inte heller vara ute så mycket just nu, han gillar inte vädret. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten, okänd bok för mig. Lät som en mysig lördag!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Omslaget ser lockande ut.

    SvaraRadera
  6. Helt okänd, fint omslag, ska kolla lite närmare, tack för smakbit och gosa vidare!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakebiten tror jag har den.

    SvaraRadera
  8. Tycker om den här serien, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Har läst första delen i serien och gillade den. Måste ta tag i att läsa denna med. Tack för smakbiten och påminnelsen!

    SvaraRadera
  10. Att ligga i soffan med en gosig katt på magen låter som en trevlig lördag! Tack för smakbiten! Kände inte till boken men tycker omslaget påminner om någon annan/andra bok/böcker.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Den boken står och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
  12. Har inte läst något av henne, men jag har en annan av hennes böcker i hyllan.

    SvaraRadera
  13. den känner till det där med katthinder. om en blivit utvald av en katt får en inte röra sig ur fläcken! tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera