tisdag 2 oktober 2018

Veckans topplista vecka 40: Kina


Tisdagen på bloggen börjar med Veckans Topplista, som anordnas av Johannas deckarhörna. Dagens tema är Kina och Johanna säger

Idag handlar veckans topplista om Kina – böcker som utspelar sig där eller kinesiska författare. En ganska klurig uppgift, böcker om Kina finns – men inte i överflöd.

----------------------

De senaste åren har jag inte läst så jättemycket om Kina men jag fick ihop fem till slut. Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken





1. Den sista kejsarinnan av Kina av Jung Chang












2. Maos siste dansare av Li Cunxin













3. En röd hjältinnas död av Qiu Xiaolong












4. Tigerporten av Christina Courtenay












5. Under the Hawthorne Tree av Ai Mi


















10 kommentarer:

  1. Tigerporten blev jag nyfiken på, hade så fint omslag

    SvaraRadera
  2. Den sista kejsarinnan och Maos siste dansare är jag särskilt intresserad av. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. tack för tips, har inte ens sett filmerna.

    SvaraRadera
  4. Tack för intressanta tips. Tigerporten har jag faktiskt stående oläst i min hylla. Nu blev jag sugen på att ta tag i den.

    SvaraRadera
  5. En röd hjältinnas död har jag läst. Tigerporten verkar intressant

    SvaraRadera
  6. Tigerporten har jag nog i pockethyllan men oläst.

    SvaraRadera
  7. En röd hjältinnas död har jag faktiskt på min önskelista.

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon av dessa, blir extra nyfiken på Tigerporten, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. 'Maos siste dansare' blev jag sugen på. Jag gillar dessutom balett - i synnerhet lite mer åt det moderna hållet.

    SvaraRadera
  10. Spännande tips! Jung Changs bok är jag nyfiken på

    SvaraRadera