Recension: Vi ses i Ullådalen av Ingrid Marie Thorslund

Titel: Vi ses i Ullådalen
Serie: Del 1
Författare: Ingrid Marie Thorslund
Antal sidor: 306
Förlag: Type & Tell

"Malta, sommaren 2015. Fredrikas man har bestämt att något är fel med deras äktenskap och har hastigt ämnat ön. Änklingen Sven från Ullådalen vakar oroligt över sitt partyglada barnbarn i nöjeskvarteren och saknar sin sjuke son. Melis mystiska vän kallas Hövdingen. Ingen vet vem Hövdingen egentligen är. Inte ens Meli, som längtar till vargen och bergen. En växande vänskap får Fredrika, Sven och Meli att fira jul i Åre där upplevelser av otrohet, förödelse och kärlek rör sig bland julpynt och doften av saffran."

-------------------

Vi ses i Ullådalen är Ingrid Marie Thorslunds debutroman och självklart kunde jag inte låta bli när jag fick förfrågan om jag ville läsa boken. Det där med debuter är ju lite av "min grej".

Berättelsen börjar på Malta, en ö som jag inte har träffat på speciellt ofta i böcker. Jag får en känsla av att författaren är väl bekant med just den ön, miljöbeskrivningarna är såsom man berättar om platser man själv besökt och då blir det också lätt för läsaren, i det här fallet jag, att förflyttas dit.

De flesta personerna i boken är sympatiska och trovärdiga och jag kan verkligen se dem framför mig Daniel är väl den som jag har lite svårt för och det känns helt rätt att han åker iväg tillbaka till Sverige, vad Fredrika ser i honom förstår jag inte för den korta glimten man får av honom är inte precis fördelaktig. Jag känner igen Svens oro för barnbarnet, jag har en känsla av att min farfar nog skulle ha varit lite åt det där hållet också.

Tillbaka i Sverige blir det samma känsla, författaren skriver om platser som hon känner till  och då blir känslan av att befinna sig där verklig för mig. Samma med människorna, de är så "vanliga", det vill säga människor som man kan träffa på i vardagen, att det är som att umgås med bekanta, tryggt och mysigt. Ett extra plus i kanten är såklart hundarna som dyker upp både på Malta och i Sverige, hundar är ett säkert kort när det gäller mig uppvuxen som jag är med hundar i hemmet.

Vi ses i Ullådalen är en relationsroman som faktiskt i mitt tycke är på gränsen till feelgood för när jag läser den får jag den där mysiga, varna, trygga känslan som en bra feelgood ska ge.
Den här boken är första boken i en serie och jag hoppas det inte dröjer alltför länge innan nästa del kommer för jag är riktigt nyfiken på hur det går för Meli och hundarna. Det här är en serie jag gärna vill följa!

Tack Ingrid Marie Thorslund för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Ingrid Marie Thorslunds websida

Vi ses i Ullådalen finns att köpa hos t ex