lördag 6 oktober 2018

Recension: Spegeln i rummet utanför av Stina Nilsson Bassell

Titel: Spegeln i rummet utanför
Författare: Stina Nilsson Bassell
Format: Kartonnage
Antal sidor: 361
Förlag: Tallbergs förlag
Recensionsexemplar

"Året är 1673. En kvinna flyr för sitt liv. Elsas make och systerdotter har avrättats till följd av det brutala mord Elsa bevittnade. Utklädd till man sitter hon upp på hästryggen för att försöka undkomma mannen som förföljer henne.
Året är 2006. Efter att ha tröttnat på både sin makes och tonårsdotters svåra humör besöker Suset en äldre kvinna i den lilla byn på Norra Finnö. Där kommer hon över en gammal skrivbok som tar henne bakåt i tiden, till år 1673."

------------------

Jag har läst ett par av den här författarens böcker (länk till de recensionerna finns längre ner på sidan) och gillat dem så när jag fick mail om att den här boken skulle ges ut ville jag såklart läsa den också.

Stina Nilsson Bassell skriver om kvinnors situation i sina böcker och det gör hon i Spegeln i rummet utanför också. Man får följa två spår, en historisk, 1600-tal, och en nutida, 2006 och det som binder dessa delar med varandra är en skrivbok som Suset läser.

Den historiska berättelsen om Elsas öde tycker jag mycket om. Att vara kvinna på 1600-talet när kvinnorna inte ansågs vara kapabla att bestämma över sig själv och sågs mer som mannens egendom, make/far/bror kunde behandla efter eget tycke, kan inte ha varit lätt. Att sen, som Elsa, ta sitt öde i sina egna händer sågs nog som något ganska så onaturligt.
Den nutida delen är jag inte så förtjust i, jag upplever den som rätt så spretig och därför svårare att följa. Men så har jag ju också en förkärlek för det historiska så det kan också vara en del av förklaringen till varför jag tycker bäst om den historiska delen.

Stina Nilsson Bassell har en alldeles egen och särpräglad berättarstil som jag nog skulle känna igen var som helst och som jag tycker väldigt mycket om. Även om min favorit hittills är I mjölnarens spår så kommer Spegeln i rummet utanför än så länge som god tvåa. Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Tallbergs förlag/Stina Nilsson Bassell för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Stina Nilsson Bassells websida

Mina recensioner av andra böcker av Stina Nilsson Bassell

Eko av natt
I mjölnarens spår

Spegeln i rummet utanför finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage
Bokus Kartonnage
CDON Kartonnage


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar