Recension: Ninas resa av Lena Einhorn

Titel: Ninas resa
Författare: Lena Einhorn
Antal sidor: 221
Förlag: Norstedts förlag
Hyllvärmare 2018

"De lyckades hålla sig kvar i gettot in i det sista, sedan flydde de, rev av sig judestjärnan och "försvann" - under det att tyskarna, efter att ha satt eld på allt utom kyrkan. bombade resterna till grus. Nina, hennes bror Rudek och deras mamma var bland de absolut sista som lämnade Warszawas getto levande.
Den vuxna Lena Einhorn ville berätta. Hennes egna ord, märkligt enkla och raka, präglar denna otroliga överlevnadshistoria skriven av hennes dotter Lena. Nina Einhorn kom som flykting till Sverige 1946 och blev en framstående läkare och forskare inom gynekologisk onkologi. hon gick bort 2002."

--------------------

Den här boken har jag hört väldigt mycket om och till och med köpt den redan för ett antal år sedan men inte haft tid att läsa den utan den har stått som hyllvärmare i bokhyllan. Men nu var det äntligen dags att ta itu med den. Ninas resa är skriven av Lena Einhorn, dotter till huvudpersonen Nina, och hon berättar om sin mammas liv i Polen innan mamman kom som flykting till Sverige 1946 och blev här en framgångsrik läkare. Boken vann Augustpriset i fackboksklassen 2005.

Det var intressant att berättelsen började i Łódz, jag har nämligen vänner som bor där och där jag fick en påminnelse om vad som hände i den staden. Vi var på besök hos våra vänner och hans mamma bjöd på middag. Hon serverade alla mat och när hon sträckte fram en av tallrikarna till oss så syntes de tatuerade siffrorna på hennes arm. Jag blev jättechockad för jag hade aldrig ens reflekterat över att någon i den familjen skulle ha varit på koncentrationsläger. Efteråt, när jag frågade vännen lite försiktigt om numret, blev jag tillsagd att inte säga nånting till mamman, hon hade suttit på Auschwitz och ville inte prata om det. Så jag vet inte riktigt vad som hade hänt henne men den här händelsen sitter kvar  i bakhuvudet på mig hela tiden och jag påminns direkt när jag t ex läser namnet på staden i någon bok.

Warszawas ghetto har jag läst mycket om i andra böcker, ändå är det lika hemskt och jag blir lika berörd varje gång. I den här boken är det nog också mycket för att man får en så "personlig" kontakt med Nina genom författaren, hennes dotter Lena.

Den här typen av böcker är så otroligt viktiga att läsa och jag tror att Ninas resa är en bok som nog bör kunna läsas även av dem som i vanliga fall inte läser speciellt mycket. Den är tunn men innehåller mycket viktig information trots det ringa sidantalet, den är lättläst och man engagerar sig verkligen i karaktärernas liv och öden. En mycket viktig bok som jag hoppas många läser!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lena Einhorns websida

Ninas resa finns att köpa hos t ex