onsdag 24 oktober 2018

Favoriter: Ej skönlitterärt #16

Som sagt, de här inläggen kommer lite sporadiskt för har jag mycket annat att göra så hoppar jag över ej skönlitterärt just den veckan. Den här gången blev det till och med fler än en vecka jag hoppade över, men så blir det ibland

Idag har jag plockat fram en bok som jag tycker riktigt mycket om


Handbok om örter
Odling-Matlagning-Skönhet-Hälsoeffeker
av Andrea Rausch & Brigitte Lotz

Jag är själv jätteförtjust i att använda örter  i matlagningen och odlar gärna både ute och inne för husbehov. Den här boken är då perfekt eftersom den innehåller allt om olika örter



För varje ört finns latinsk beteckning, bild, ursprung, egenskaper, odlingsställe, odling, skörd, Användning (uppdelad på Matlagning, hälsoeffekter, skönhet och till prydnad) och specialtips. Gillar man örter så är den här boken (eller någon liknande bok) verkligen guld värd. Jag har själv planer på att fixa till en ordentlig örtträdgård till nästa sommar så jag kan odla många olika örter och kanske t o m få in lite i frysen eller torka.


  

1 kommentar: