onsdag 17 oktober 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 42: Hur skriver ni helst till varandra?



Veckans utmaning hos Kulturkollo handlar om kommunikation och Anna uppmanar

Veckans utmaning blir en snabbenkät om hur man föredrar att kommunicera  – välj bland alternativen och motivera gärna ditt val

-----------------

Vad föredrar du och varför? Här kommer fem snabba:
lapp på köksbordet – SMS/WhatsApp/annat
Eftersom maken lägger sig väldigt tidigt på kvällen så lämnar jag en lapp på köksbordet till honom om jag kommer på något på kvällen efter att han lagt sig, då ser han den direkt på morgonen. Skulle kännas löjligt att skicka SMS när vi befinner oss i samma hus plus att risken är att han missar ett SMS på morgonen men en stor gul lapp missar han inte - speciellt när den ligger på något strategiskt ställe.
handskrivet brev – epost/annat
Jag skulle nog gilla att skicka handskrivna brev men det finns ett problem med det. När jag skriver för hand så använder jag oftast skrivstil och numera är det ganska få som klarar av att läsa det (och min skrivstil är inte jättetydlig om man inte är van vid den). Så då blir det oftast e-post, det klarar alla av att läsa.
vykort – SMS/FB/messenger/Instagram/SnapChat/annat
Vykort definitivt och julkort.  Både maken och jag lägger kanske ut ett mer allmänt inlägg på Insta och FB, men till nära vänner är det riktiga kort som gäller. Och de blir faktiskt jätteglada när de får ett riktigt kort! Det visar ju också att man bemödat sig lite extra.
telefonsamtal – SMS/messenger/ annat
Telefonsamtal alla gånger! En röst ger så mycket mer än bara skriven text - nyanser i det hen säger, ansiktsuttryck (ja, man kan höra i telefon när någon ler). I skriven text finns inga nyanser oavsett hur många emojis man sätter dit, det är därför det också blir en del missförstånd när man skriver t ex i FB-grupper, på forum osv.  Jag och brorsan pratas vid i telefon nästan dagligen och SMS skulle aldrig kunna ersätta det - man kan t ex inte bolla idéer på samma sätt genom textmeddelanden.  
inbjudningskort på papper – digital inbjudan
Papper absolut! Lite lyxigare och mer personligt. Fick nyligen ett tackkort från ett brudpar och det var så otroligt fint och verkligen ett minne för livet av det bröllopet.  Det hade inte riktigt varit samma sak om det komit digitalt.





















2 kommentarer:

  1. Det där med att en ny generation inte kan läsa skrivstil har jag funderat mycket på, jag brukar undervisa lies skrivstil på mellanstadiet just för att man skall kunna läsa äldre släktingars meddelanden men det är inte enkelt.

    SvaraRadera
  2. Jag har också förstört min handstil. Men skrev pappersbrev på maskin, ingen tog illa upp, eftersom det blev helt lättläst! Vykort blir det inga längre, den generation som blev glad av dem är borta i min omgivning. Enstaka MMS kan ersätta, de kommer ju också fram innan avsändaren gör det - så var det inte alltid med vykorten!

    SvaraRadera