torsdag 25 oktober 2018

Hett i hyllan #167

Torsdagen på bloggen börjar med Monikas Hett i hyllan där man ska visa upp sina hyllvärmare. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-------------------

Den här gången plockade jag fram en bok som inte är ett loppisfynd


Alfabethuset av Jussi Adler-Olsen (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Två engelska piloter skjuts ner och hamnar bakom fiendens linjer under andra världskriget. Om de tas tillfånga kommer de att avrättas som spiioner. Så de tar sig ombord på ett tåg reserverat för sårade SS-män på väg hem från östfronten, för att kunna fly senare. I stället hamnar de i Alfabethuset, ett sinnessjukhus långt borta från fronten, där de är tvungna att byta identitet för att inte bli avslöjade.
Men är piloterna James och Bryan de enda som spelar? Och hur länge kan man simulera sinnessjukdom utan att bli galen på riktigt?"

Den här köpte jag 2015 på Akademibokhandeln när de hade lagerrensning och sålde ut böcker otroligt billigt. Just den här boken kostade bara 29,-.
Jag hade ju hört om den här författaren men var just då inte intresserad av att börja läsa en serie så eftersom den här var fristående så passade jag på att köpa den när jag nu fick den så billigt. Men så har den blivit kvar oläst i bokhyllan troligtvis av samma orsak som de flesta andra hyllvärmarna, dvs brist på tid.




4 kommentarer:

  1. Jussi är en av mina favoritförfattare och jag älskar hans serie om Avdelning Q men den här har jag inte läst ännu. Lite skämmigt!

    SvaraRadera
  2. En bra författare men har inte läst denna.

    SvaraRadera
  3. De jag läst av författaren har jag gillat, men det är bara två stycken. Och inte den här!

    SvaraRadera
  4. Den känner jag ju igen :) Köpte den aldrig eftersom jag hörde en del som kanske inte var så positivt.

    SvaraRadera