söndag 7 oktober 2018

En smakebit på søndag - Skuggsystern

Det har hittills varit en mycket bra helg, men jag har tyvärr inte hunnit läsa så mycket som jag hade hoppats att jag skulle hinna läsa. Vi hade ingenting inplanerat till den här helgen, men kom helt plötsligt underfund med att International Street Market pågick på Vaksala torg i Uppsala och det ville vi besöka. Så vi åt lunch (Yassa = senegalesisk kycklingrätt) och köpte med oss lite godsaker (vaniljéclairs och engelsk fudge) att gotta oss med till kvällen. Så när vi senare hade ätit middag hemma och det var dags att titta lite på tv och smaska på godiset så somnade jag i soffan och sov nästan hela kvällen. Så på söndagen får jag nog se till att läsa mycket för att komma ikapp lite.
Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker . Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

---------------------

Min smakbit kommer från sidan 61 i Skuggsystern av Lucinda Riley (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)



"Till slut öppnade jag dörren till affären och en liten klocka pinglade någonstans där inne. Det tog en stund för mina ögon att vänja mig vid det dunkla ljuset. Lokalen fick mig att tänka på ett gammalt bibliotek med sitt mörka trägolv och en marmortäckt eldstad mitt på den ena väggen, med två skinnfåtöljer uppställda framför. Mellan dem stod ett lågt soffbord med höga boktravar på.
Jag böjde mig ner för att öppna en och när jag gjorde det yrde dammet omkring och upplöstes likt pyttesmå snöflingor i en solstråle. När jag rätade på mig igen såg jag att resten av rummet upptogs av ändlösa rader med bokhyllor vars innehåll stod tätt packat.
Jag såg mig förtjust omkring. Vissa kvinnor skulle känna likadant om de hittade en butik full med snygga kläder. För mig var det här rummet ett likvärdigt nirvana."





12 kommentarer:

  1. vackert omslag, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Det där är en serie som jag uppenbarligen helt har missat, men jag är inte säker på att det är något för mig.

    SvaraRadera
  3. Rileys böcker vill jag läsa. Lät spännande med sengalesisk mat.

    SvaraRadera
  4. Sådana street market är roliga men ganska dyrt med godiset. Boken har jag inte läst, men är småsugen på serien.

    SvaraRadera
  5. Älskar omslaget.
    Men skiljer den här boken sig från de två tidigare böckerna, eller är handlingen lika "seg" och upprepande?

    SvaraRadera
  6. den här boken har jag sett på många bloggar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Denna väcker min nyfikenhet, ska genast kolla upp del ett, tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Hade varit lika nöjd själv med att få kliva in i sådant rum :)

    SvaraRadera
  9. Trevlig smakbit, känner igen mig själv i det, hellre titta på böcker än kläder tack. :D

    SvaraRadera
  10. Lite nyfiken på den här som jag sett lite här och var. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten - kan inte annat än att hålla med om känslan!

    SvaraRadera