torsdag 4 oktober 2018

Hett i hyllan #164


Torsdagen börjar med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


--------------------

Boken jag plockat fram den här gången är en vinstbok.


IT-samurajernas makalösa irrfärder - en sedelärande berättelse om jordens undergång av Anders Rosensund

Baksidestext:
"En fridfull höstkväll roar sig IT.ingenjörerna Fixar-Hasse och Svart-Erik med att hacka in sig i försvarets intranät dör de kommer över känsliga uppgifter om ett avancerat övervakningsprojekt. Snart nog finner de sig ivägsläpade till en underjordisk bunker av piketstyrkor ledda av kusliga män i svart.
Samtidigt drabbas ledningen av bioteknikföretaget Cyber Biotech av ett blodbad när de firar ett lukrativt försvarskontrakt i Dalarna. Då är det bara timmar kvar innan det kungliga slottet i Stockholm går upp i rök.
Det är upptakten till en berättelse som leder till Svart-Eriks och Fixar-Hasses slutgiltiga uppgörelse med sina liv och, tycks det som, jordens undergång. Eller hur är det med den saken egentligen? Finns Uranien, deras påhittade värld, på riktigt? Och hur kommer det sig att kampsportexperten Sofia Hagström alltid tycks ligga ett steg före" händelseutvecklingen"

Den här boken vann jag 2015 i en utlottning (på Facebook har jag för mig). Jag förstår egentligen inte varför jag överhuvudtaget deltog i den utlottningen, sci-fi är ju verkligen inte min grej (fast jag provar ju på lite då och då). Plus att boken låter som en "humorbok" och det är inte heller nånting som jag brukar fastna för. Det är nog kanske därför den stått oläst i bokhyllan sedan dess och jag tvivlar faktiskt på att jag kommer att någonsin läsa den.

5 kommentarer:

  1. Det där låter roligt. Något som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Snyggt omslag också. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Titeln lockar ju så klart, den innehåller ju "IT", men namnen på karaktärerna gör att jag faktiskt ryggar tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Vilken fascinerande titel. Helt okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  4. Den har jag aldrig hört talas om, konstig namn.

    SvaraRadera