tisdag 30 oktober 2018

Veckans topplista vecka 44: Spökhistorier


Idag är en sån dag då jag inte orkar eller har lust med nånting egentligen. Det är grått och kallt och helst skulle jag bara vilja lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet, sova bort dagen och börja om från början imorgon. Men jag får nog försöka ta mig i kragen. Jag börjar med Veckans topplista som idag ska handla om spökhistorier. Johanna säger

I dagarna firas Halloween och Alla helgons dag och vad passar då bättre än att göra en topplista om spökhistorier. Jag upptäckte dock själv att det kanske inte är så enkelt att få ihop en lista baserat på enbart spöken, så om ni vill dryga ut med andra typer av gengångare som t ex vampyrer och zombies är det helt okej.

-------------- 

Spökhistorier, vampyrer, zombies och sånt är verkligen inte min grej och jag läser mycket sällan böcker som innehåller sådant så det var faktiskt väldigt svårt att hitta fem och jag fick gå rätt så långt tillbaka för att få ihop fem. Det blev alltså en salig blandning med alla möjliga böcker med övernaturliga inslag och jag fick t o m ta med en novell för att få ihop det hela. Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken.




1.Att de i tid må väckas av Frida Arwen Rosesund















2. Incidenten i Böhmen av Thomas Årnfelt










3. Flickan med gåvorna av M. R. Carey












4. Ondskans innersta väsen av Luca D'Andrea










5. Bortbytingen av Selma Lagerlöf














Du har väl inte missat min utlottning? Det är sista dagen idag för anmälan som du kan göra HÄR!

10 kommentarer:

  1. inte läst dessa, nyfiken på Selma, tror den finns i bokhyllan, tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Flickan med gåvorna vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. Bortbytingen kan jag ha läst. Incidenten i Böhmen såg jag i lördags när fantastikförfattare från Östergötland hade mässa på stadsbiblioteket här i stan men annars är allt annat nytt för mig.

    SvaraRadera
  4. Dessa har jag inte läst. Jag är inte så mycket för överdrivet onaturligt, men skräck är intressant ibland.

    SvaraRadera
  5. Flickan med gåvorna är jättebra. Har just läst Pojken på bron, som är en prequel, också bra. De andra verkar spännande, tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Flickan med gåvorna har jag inte läst än, men det kommer :)

    SvaraRadera
  7. Flickan med gåvorna är otroligt bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  8. Nummer 2 och 3 har jag läst :)

    SvaraRadera
  9. Flickan med gåvorna gillade jag!

    SvaraRadera
  10. Flickan med gåvorna har jag ju i varje fall läst. Bra tips angående de övriga, ska kolla upp. :)

    SvaraRadera