onsdag 24 oktober 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 43: Kulturella väderfenomen


Dags för Kulturkollos veckoutmaning som handlar om väder. Linda uppmanar

Vi fokuserar på vädret i veckan här på Kulturkollo, vilket självklart märks även i vår veckoutmaning. Jag vill att du berättar om en bok en film och en låt som handlar om väder på något sätt.

---------------

Av mina förslag är några ganska gamla men det var de som först dök upp i huvudet på mig.


En bok







Kl 10.31 på morgonen i Khao Lak av Pigge Werkelin & Lena Katarina Swanberg (titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken)








En film
Gene Kellys regndans i Singin' in the Rain är ju en riktig klassiker





En låt

Det första som poppade upp i skallen var såklart It's raining men av Weather Girls





och så slänger jag in en av mina gamla favvolåtar Stormy Weather, den här gången med Ella Fitzgerald



3 kommentarer:

  1. Fred Astaire är ju självklar! Dina övriga val också! När det gäller musik tänkte jag först på "Let it snow" (har inte Ella gjort den också?) men tänkte att det låter som en bevärjelse och jag längtar inte efter snö! Så det blev regn hos mig i stället.

    SvaraRadera
  2. Åh, har inte vågat läsa om Khao Lak. Väderfenomen kan helt klart vara skrämmande ibland. Tack för fina tips.

    SvaraRadera