onsdag 10 oktober 2018

Recension: Det som göms i snö av Carin Gerhardsen

Titel: Det som göms i snö
Författare: Carin Gerhardsen
Antal sidor: 365
Förlag: Bookmark förlag

"I febrig halvdvala såg hon mannen i plåtvraket djupt nere i ravinen. Ansiktet som slagits sönder till oigenkännlighet. Glasbiten som ett spett i halsen, och ögonen som slogs upp och vädjade om hjälp som aldrig kom.
Fantasi och verklighet flöt ihop, och hon låg och kastade sig nätterna igenom utan att lyckas somna. Hon hade inget annat val än att öka dosen av lugnande och alkohol.
Vad hände egentligen under den där ödesdigra eftermiddagen för fyra år sedan? Och vad är det som händer nu?
Det enda vi säkert vet är att en otäck våldsspiral har sitt ursprung i händelserna vid ravinen, och att det går illa för dem som sugs med.
Detta trots att de inblandade inte tycks känna till varandra, och att ingen har hela bilden av hur allt hänger samman."

-------------------------

Jag har läst några av de första delarna i Hammarbyserien av den här författaren, men jag "klickade" inte riktigt med den serien. Men nu fick jag en ny chans att bekanta mig med författarens böcker genom den här fristående thrillern och det är ju bra. Det bästa är också att genom att jag inte fastnat för Hammarbyserien så kunde jag se den här boken med "fräscha" ögon.

Början av boken var en riktig härva där jag gång på gång trodde mig ha allt utsorterat men märkte helt plötsligt att ingenting var så enkelt som jag hade trott. Och samma sak hände gång på gång, så fort jag trodde jag hade koll på läget så blev det en helomvändning och det var bara att börja om igen på att försöka gissa vad som egentligen hade hänt. Att det hela också berättades ur olika personers perspektiv gjorde det inte precis lättare att hålla koll på vem som gjort vad och hur. Så småningom började det hela nystas upp i alla fall och det började äntligen klarna vilken persons berättelse som kom närmast sanningen.

De korta kapitlen gör att man drivs att läsa vidare hela tiden men jag är inte så säker på att jag helt och fullt gillar att samma scenario beskrevs så många gånger av olika personer, emellanåt blev jag faktiskt ganska förvirrad av det. Det jag däremot tycker väldigt mycket om är att ingenting i boken är förutsägbart, det dyker upp nya vändningar hela tiden.  Men den här boken passade mig mycket bättre än de tidigare jag läst av den här författaren, så jag hoppas verkligen att Carin Gerhardsen kommer med fler böcker i den här stilen.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Det som göms i snö finns att köpa hos t ex