torsdag 7 mars 2019

Helgfrågan vecka 10


Just nu är jag ganska mör efter en dag inne i Uppsala, men innan jag däckar helt ska jag svara på Mias Helgfråga. Idag vill hon veta

Hur viktigt är det att man gillar huvudkaraktären i en bok?
Bonusfråga: Dina vänner och familj gillar de också att läsa?

------------------

För mig brukar det vara viktigt att det finns någon i alla fall som jag tycker är sympatisk, men det behöver nödvändigtvis inte vara huvudpersonen. Någon enstaka gång har jag ändå gillat en bok där jag inte gillat någon av karaktärerna men då har det varit något annat som gjort att jag tyckt att boken varit läsvärd.

Nästan hela min familj gillar/har gillat böcker. Maken läser ganska mycket och mer blir det nu när jobbet inte längre hindrar hans läsande. Det första brorsan gör när han kommer på besök är att dyka ner bland mina böcker varefter han kan sträckläsa bok efter bok en hel helg.
Det är tvärtom när det gäller vänner...de flesta har jag träffat genom andra intressen än böcker och litteratur och ganska få av de nuvarande vännerna läser speciellt mycket.


9 kommentarer:

  1. Jag sympatiserar helst med huvudpersonen.

    SvaraRadera
  2. alla gillar böcker i familjen men hinner inte läsa.

    SvaraRadera
  3. Kan vara kul om en gillar någon karaktär men komplexa karaktärer kan vara spännande också. Beror nog lite på typ av bok och tidpunkten kan jag känna. Kul att alla läser.

    SvaraRadera
  4. om huvudpersonen är väl skildrad behöver jag inte sympatisera

    SvaraRadera
  5. Ibland gillar man, ibland inte. Ibland händer det att jag slutar läsa p g a den känslan ...

    SvaraRadera
  6. Håller med. Behöver ju inte nödvändigtvis vara huvudkaraktären man finner sympati för.

    SvaraRadera
  7. Familjeläsande pysslar vi också med :-)

    SvaraRadera
  8. Så länge man känner något för karaktärerna så är det bra. Börjar de vara platta och tråkiga då är det inte lika intressant.

    SvaraRadera
  9. Vi är läsare eller filmtittare. Läsningen från mamma och filmtittandet från pappa. Min syster och jag är både och.

    SvaraRadera