söndag 3 mars 2019

Recension: Skändad av Khady Koïta

Titel: Skändad
Originaltitel: Mutilée
Författare: Khady Koïta i samarbete med Marie-Thérèse Cuny
Översättning: Lisa Andersson Lindberg
Format: Pocket
Antal sidor: 211
Förlag: Pocketförlaget
Hyllvärmare 2018

"När Khady Koïta var 7 år renades hon.
Hon fördes till en hydda och hölls nedtryckt mot en bastmatta medan en kvinna stympade hennes kön med ett rakblad. Vid fjorton års ålder blev hon bortgift med en betydligt äldre släkting och flyttade från Senegal till Paris.
I Frankrike väntade ett helvete. Hon tvingades leva instängd i en liten lägenhet, fysisk och psykisk misshandel och ständiga våldtäkter. Hon var fånge i sitt eget liv.
Till slut använde sig Khady av sin starka livsvilja och överlevnadsinstinkt och slog sig fri. Efter en lång strid fick hon äktenskapet upplöst och frigjorde sig från de traditioner som så starkt präglat hennes liv."

-------------------------------

Den här boken har jag köpt innan jag började blogga så det måste ha varit före 2012 och sen dess har den stått i bokhyllan. Jag försöker ju läsa bort lite hyllvärmare och nu var det alltså dags att läsa den.

Skändad handlar alltså om kvinnlig omskärelse och alltså de kulturer som fortsätter att utöva den här typen av sedvänjor. Det är nämligen sedvänjor det handlar om, kvinnlig omskärelse är inte något som religionen kräver. Det är en otroligt grym tradition och redan tanken på att någon skulle sätta igång att karva i mitt underliv på det sättet gör ont. Det boken inte tar upp lika mycket som andra böcker, men som jag läst om på andra håll, är alla de konsekvenser som det här ingreppet kan resultera i för kvinnorna. Men även om det inte tas upp så är själva sedvänjan grym nog för att det ska gå kalla rysningar utmed ryggraden. Det märkliga, i mitt tycke, är att man inte kan få slut på det här, det här sker ju fortfarande till och med i Sverige. Det är inte så många dagar sedan som jag hörde på radio om just kvinnlig omskärelse och om familjer, boende i Sverige, som skickar sina döttrar till sina hemländer för att omskäras och att ingreppet ibland också utförs i smyg i Sverige.

Man blir alldeles matt av att läsa om den här typen av grymheter , samtidigt som det är viktigt att läsa om det så man vet vad kvinnlig omskärelse innebär. Det är också hoppingivande att läsa om någon som Khady Koïta, som tagit fasta på sina egna erfarenheter för att kämpa emot den här typen av sedvänjor.

Skändad finns att köpa hos t ex

Bokbörsen




2 kommentarer:

  1. Det här är så vidrigt så jag mår illa. Såg en gång en filmsnutt på tevenyheterna där ett flickebarn fick blygdläpparna bortskurna med hjälp av en vass glasbit. Trodde jag skulle kräkas. Var helt förstörd efteråt. Det är många, många år sedan men jag kan inte glömma den sekvensen. Omskärelse MÅSTE få ett slut!

    SvaraRadera
  2. Så viktigt att lyfta sådana här historier!!
    Håller med föregående kommentar.
    Omskärelse MÅSTE få ett slut men också att män förstår att kvinnor är människor som har rätt till egna liv!

    SvaraRadera