lördag 2 mars 2019

Recension: Skrapsår av Marcus Löfblad

Titel: Skrapsår
Författare: Marcus Löfblad
Format: Kartonnage
Antal sidor: 113
Förlag: Ebes förlag
Recensionsexemplar

" Skrapsår vill ta oss genom mörkret och ut i ljuset.
Den vill öppna våra inre rum och få oss att välja kärlek och medkänsla istället för hat och egoism.
Med diktsamlingen Skrapsår hoppas författaren kunna förmedla en ljusglimt till sina läsare. Titeln syftar på den smärta vi kan råka ut för, men som ännu inte har lyckats förgöra oss. Målet är att samla erfarenheter för att förhoppningsvis kunna landa i en inre frid. Vi har alla olika förutsättningar men vi bör göra så gott vi kan.


ta inte människornas väg
välj ditt hjärtas väg
det är den som ska följas 
                                                       den leder dig alltid hem"


--------------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hans diktsamling och jag tyckte det lät intressant så jag tackade ja.

Jag hade, för länge sedan, en period då jag läste mycket dikter. Trots att jag vanligtvis är en väldigt positiv människa så råkar även jag ut för perioder då jag är nere och jag upptäckte att en del dikter faktiskt fick mig att må bättre så jag kom lättare ur en mildare deppighet.
Nu är ju inte dikter något som man egentligen ska läsa såsom jag gjort den här gången, nämligen rakt av och hela boken i sträck, utan man ska nog ta lite tid på sig, kanske till och med bara läsa en eller ett par dikter per gång, smaka på orden och ge sig själv tid för eftertanke. Tyvärr hade inte jag tid till att göra så den här gången utan läste hela diktsamlingen rakt av i ett svep. Istället kommer jag senare ta upp den här boken igen och läsa om dikterna en i taget i lugn och ro för jag känner verkligen att den här diktsamlingen är något för mig. Marcus Löfblad tar upp dagsaktuellt men också sådant som är allmängiltigt i sin diktning och det är en fördel för då finns något för alla och det fanns väldigt många dikter som jag blev berörd av.

Skrapsår är Marcus Löfblads debut. Jag tycker väldigt mycket om den här diktsamlingen och hoppas att det inte tar alltför länge innan Löfblad kommer ut med en till.

Tack Marcus Löfblad för rec.exet!

Skrapsår finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar