tisdag 19 mars 2019

Veckans topplista vecka 12: Kok- och bakböcker


Det är redan tisdag igen och då är det Veckans topplista, som anordnas av Johannas deckarhörna, som gäller. Temat idag är

KOK- OCH BAKBÖCKER

-------------------

Det är passar mig perfekt, jag älskar ju kokböcker! Jag lagar sällan efter recept men jag läser kokböcker och recept hela tiden för inspiration. Bakbning däremot lär vi beöva använda recept till eftersom ingen av oss är speciellt hemma på bakning (ännu)
Min lista blir en blandning av böcker jag har hemma och sånt som jag tänkt mig att köpa snart.(titlarna är länkade antingen till ett inlägg där det finns mer info om boken eller till Bokus)



1.Vår kokbok
Min första egna kokbok som jag fortfarande tittar i lite då och då. Faktasidor med omvandlingstabeller, styckningsscheman och förvaringsråd. Jag hade en ännu äldre upplaga av den här men den föll i bitar till slut. För basrecept är den här helt enkelt oumbärlig.








2. Stora kokboken: Hushållets uppslagsbok i alla matfrågor 
Från 1945 och en alldeles underbar bok att läsa. Innehåller allt från recept till dukning, servering och menyförslag och självklart etikett vid olika evenemang. Kolorerade bilder. Jag älskar att bläddra i den här!






3.   Spanska och mexikanska köket när det är som bäst av Anna Macmiadhachain
En härlig kokbok som inte bara innehåller en massa härliga recept men också lite fakta och bilder från regionen som receptet kommer ifrån.
i den här boken finns en av mina favoritrecept på kött: Carbonade de carme (aragonisk grytstek på oxe) som serveras med chokladsås.







4. Såser av Tommy Myllymäki
Maken och jag är riktiga såsomaner, och lagar både traditionella såser men lagar också själva efter inspiration eftervad vi tror ska fungera. Vi har hittills också gillat de flesta av Myllymäkis recept som vi hittat på nätet så jag har en känsla av att vi kommer att älska den här när vi väl köpt den.










5. 101 Bröd du måste baka innan du dör av Marie & Leif Törnblom
Nu när vi båda kommer att vara hemma och vi kommer att ha tid så har vi tänkt oss att börja baka bröd. Det finns såklart recept på bröd i många av böckerna vi redan har hemma men vi vill nog också ha en bok som bara innehåller recept på bröd och den här skulle då vara perfekt









11 kommentarer:

  1. Myllymäki verkar intressant, jag har bakat mycket bröd.

    SvaraRadera
  2. Vår kokbok finns också i min lista. En kokbok för såser, det verkar spännande.

    SvaraRadera
  3. Härliga tips. Vår kokbok har vi också.

    SvaraRadera
  4. Spanskt och mexikanskt är gott :)

    SvaraRadera
  5. Vår kokbok fick jag när jag var rätt ung och den hänger fortfarande med.

    SvaraRadera
  6. Jag är verkligen ingen matlagningsmänniska :)

    SvaraRadera
  7. Hm. Undrar om det finns nåt bröd jag måste baka innan jag dör?

    SvaraRadera
  8. Skrev inte jag en kommentar här nyss???

    SvaraRadera
  9. En bra sås kan göra det mesta till en festmåltid!

    SvaraRadera
  10. Vår kokbok var min första kokbok också, finns med fortfarande. Också väldigt förtjust i kokböcker som inspirationskällor.

    SvaraRadera
  11. Vår kokbok är en bra baskokbok. Baka bröd är roligt och blir gott

    SvaraRadera