torsdag 14 mars 2019

Recension: Den leende mannen av Joseph Knox

Titel: Den leende mannen
Originaltitel: The Smiling Man
Serie: Manchesterserien, del 2
Författare: Joseph Knox
Översättning: Hanna Williamsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 422
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Kriminalaren Aidan Waits har klippt alla band till det förflutna och gett upp hoppet om framtiden. Han jobbar natt: en ändlös cykel av meningslösa uttryckningar och ensamma återvändsgränder. Tills han och hans partner kriminalkommissarie Peter "Sutty" Sutcliffe skickas till Palace, ett stort igenbommat hotell mitt i en rastlös, kokande stad. Där hittar de en man. Han är död. Och han ler.
Etiketterna har klippts bort från mannens kläder. Tänderna har filats ner och bytts ut. Inte ens fingertopparna är hans egna. Insytt på insidan av hans byxor finns den enda ledtråden om vem han var och de sista desperata dagarna av hans liv...
Men medan Waits pusslar ihop en främlings liv rotar någon igenom skärvorna av hans eget. När de mystiska bränderna, anonyma telefonsamtalen och direkta hoten trappas upp inser han att ett spöke från hans förflutna hemsöker honom.
Och för att upptäcka vem den leende mannen egentligen är måste han först konfrontera sig själv."

-----------------------------

Jag läste första delen, Sirener,  i den här serien för inte så länge sedan (länk till recension finns längre ner på den här sidan) och nu var det alltså dags för del 2.

Joseph Knox Manchester är har inte blivit bättre, det är fortfarande mörkt, skitigt och våldsamt. Aidan Waits har inte blivit mer sympatisk heller men i den här boken kommer det som jag hoppades på när jag läste Sirener, man får reda på lite mer om hans bakgrund och vad som orsakat att han är som han är. Nej, jag blir inte positivare inställd till honom, däremot börjar jag förstå att det döljer sig mer under ytan än man anar och att det kanske finns en mjukare version av Aidan Waits någonstans därinne. Jag får i alla fall en första aning om vad som rör sig innanför pannbenet på honom och vad det är som får honom att bete sig som han gör.

Oftast gillar jag inte böcker som är helmörka från början till slut utan någon ljusglimt och utan att det finns någon som jag tycker är sympatisk, men den här gången har jag hittat en serie som är allt det men som jag ändå vill fortsätta följa. Jag vill veta mer om Aidan Waits, om hans bakgrund, om vad som händer honom i framtiden, jag vill helt enkelt lära känna honom ännu bättre.

Den här serien är kanske det mörkaste jag läst på länge, det är verkligen Manchester Noir. Men jag vill fortsätta följa serien och vada i skiten tillsammans med Aidan Waits och kanske, kanske kan vi börja komma överens så småningom.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Joseph Knox websida

Min recension av del 1 i serien

Sirener

Den leende mannen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar