Recension: Vår älskade av Kamila Shamsie

Titel: Vår älskade
Originaltitel: Home Fire
Författare: Kamila Shamsie
Översättning: Ylva Mörk
Antal sidor: 285

"När Isma lämnar England för USA är det med känslan av att livet börjar på riktigt. Efter moderns död har hon helhjärtat ägnat sig åt såsyskonen, men nu har hon äntligen fått chansen att följa sina drömmar. Mitt uppe i den nya tillvaron kan hon ändå inte sluta oroa sig för sin viljestarka syster Aneeka och brodern Parvaiz, som också han när en dröm. Han vill hedra arvet från sin pappa, jihadisten han aldrig kände, och försvinner spårlöst. När Parvaiz återigen ger sig tillkänna besannas Ismas värsta farhågor.
Strax därpå lär systrarna känna Eamonn, sonen till en mäktig politiker. Eamonn har även han ett arv att leva upp till - eller trotsa. De två familjernas öden flätas obönhörligen samman, med drastiska konsekvenser för alla inblandade. Var och en tvingas de fråga sig vad innebörden av orden kärlek och lojalitet kommer att kosta dem."

------------------------

Vår älskade dök upp som ett överraskningsexemplar hos mig och det blev jag väldigt glad för. Det här är en bok med ett väldigt aktuellt tema och jag blev nyfiken på den men det är först nu som jag hann läsa den. Författaren vann Women's Prize for Fiction 2018 för den här boken.

Man kan ju nästan dagligen  läsa i tidningarna nånting om radikaliserade ungdomar och/eller återvändande IS-krigare och väldigt många har nog sin inställning klar när det gäller dessa människor. Vår älskade visar upp det här från ett annat perspektiv genom familjens ögon och hur det är för dem att behöva uppleva att en av dem blir värvad. För den som värvas ter sig nog möjligheten till ett liv där man "hör till" på alla sätt istället för att ses med misstro och rasism som rena rama himmelriket. Att sen ställas framför den karga verkligheten när man väl kommer till sitt "nya" liv och upptäcka att det inte alls är sånt som utlovats är nog en rätt så traumatisk upplevelse.

Jag hade nog själv en viss uppfattning om problematiken med IS-återvändare men efter att ha läst den här boken blir jag lite ambivalent, den här frågan är nog mer mångbottnad än de flesta, inkklusive mig, har tänkt på och den berör fler människor än bara den som råkat i klorna på diverse rekryterare. Slutet på berättelsen kom som en total överraskning, det var verkligen inte nånting jag hade förväntat mig samtidigt som det nog var ett väldigt passande slut på en berättelse av den här typen.

Vår älskade är en bok med ett aktuellt tema och den är lättläst trots att den tar upp ett väldigt svårt ämne som nog i dessa dagar de flesta av oss någon gång på ett eller annat sätt har funderat på. Man blir berörd och får sig samtidigt en riktig tankeställare.

Vår älskade finns att köpa hos t ex