måndag 11 mars 2019

Recension: Jazzkatten av Louise Björnlund

Titel: Jazzkatten
Serie: Skärgårdsmorden, del 2
Författare: Louise Björnlund
Format: Förhandsexemplar
Antal sidor: 416
Förlag: Björnlunds förlag
Recensionsexemplar

"Res dig upp, sa han barskt och hon kände hur greppet kring hennes arm hårdnade. Hon ställde sig snabbt upp i samma stund som kommenderingen kom. Hon hade aldrig vågat tveka. När ytterdörren öppnades såg hon ett par måsar flyga på låg höjd. De seglade fram över den klarblå himlen. Hon ville inget annat än att slå följe med dem. Istället kände hon hur hennes strumpor blev våta av morgondaggen."

Ett anonymt samtal inkommer till larmcentralen. En kropp har påträffats delvis nedgrävd i grustaget söder om Sandemars slott. Kriminalkommissarie Ulrika Bigård och Ewald Wermelin är snabbt på plats med en utredningsgrupp. I svalget på offret har förövaren efterlämnat sin signatur. Utredningen leder till ett av de jaktlag som arrenderar mark i närheten då ännu en kropp på träffas på ett bisarrt sätt på sandstranden vid Schweizerbadet. Skärgårdsguiden Kina Bergsmed involveras återigen i en utredning som leder till oanade följder."

-------------

Jazzkatten är en fristående uppföljare till Louise Björnlunds debutdeckare Marionetten (länk till recensionen längre ner på sidan)  och när jag fick förfrågan från författaren om att läsa den här så tackade jag genast ja eftersom jag tyckte om första boken.

I förra boken var det miljöbeskrivningarna med hav och skärgård som jag verkligen fastnade för. Miljöbeskrivningarna i den här boken är lika fina men den här gången är det personbeskrivningarna som jag lägger mest märke till, karaktärerna är väldigt trovärdiga och jag kan riktigt se t ex jaktlaget framför mig och höra ”gubbarna” prata om jakt.
Min favoritperson är fortfarande Kina men Ulrika knappar in ju mer jag lär känna henne.

Intrigen är ”tätare” än i Marionetten och eftersom tempot också ökat lite så drivs jag hela tiden framåt för att få reda på mer.
Något jag uppskattar väldigt mycket i Jazzkatten är beskrivningen av polisarbetet. Det finns inga supersnillen som kommer på lösningen som genom ett under utan mördaren åker  fast  för att polisen gjort ett gediget utredningsarbete.

Jazzkatten är en  lättläst och spännande deckare som inte går att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa och även om jag tyckte  Marionetten var bra så är nog Jazzkatten ett strå vassare. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen på den här serien!

Tack Louise Björnlund för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Louise Björnlunds websida

Min recension av första delen i serien


Jazzkatten finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket




1 kommentar:

  1. Det låter som en spännande bok jag har inte läst något av Louise Björklund. Ska försöka hitta hennes böcker tack för tips kram från Nina

    SvaraRadera