tisdag 12 mars 2019

Recension: Vi måste prata om 50: om kärlek, kriser och livslust av Cecilia Gustavsson

Titel: Vi måste prata om 50: om kärlek, kriser och livslust
Författare: Cecilia Gustavsson
Antal sidor: 290

"Kärlek, kriser, vänskap, sex och förändringar. Mari Jungstedt, Annika Lantz, Anna Lindman och Mian Lodalen samtalar öppenhjärtigt och personligt om hur det är att vara kring de femtio. Bakom framgång och kändisskap ryms tankar och erfarenheter som många kan känna igen sig i.
De fyra berättar om allt från skilsmässor och prestationsångest till hur de satt ner foten när de blivit illa behandlade.
Häng med i diskussioner som bjuder på både hejdlösa skratt och djupaste allvar. Som en lång, livlig och vindlande podcast - fast en bok. Här finns inte minst peppande klokskap om hur det är att vara mitt i livet. Många byter jobb, separerar eller flyttar. En del drabbas av sjukdom, andra upplever sitt livs kärlek. Kroppen bär sig inte åt - eller ser ut - som förr. Det sköna är känslan av trygghet och konsten att kräva respekt.
En sak är ofrånkomlig. Med åren kryper livets ändlighet allt närmare, ni vet den där känslan av att livet är ett kort andetag som måste levas fullt ut.
Och - vi måste prata om det. Prata om 50 "

---------------------

Den här boken kom som en överraskning från förlaget och det var lite roligt eftersom jag nog egentligen tillhör målgruppen och är en som de här frågeställningarna berör i och med att jag passerat 50 för ett tag sedan.

Det här är ett samtal ledd av Cecilia Gustavsson mellan Mari Ljungstedt, Annika Lantz, Anna Lidman och Mian Lodalen om det som händer när man befinner sig i åldern kring 50 med allt vad det innebär både fysiskt och psykiskt. Samtalet har sedan dokumenterats av Cecilia Gustavsson. Jag kan känna igen en del saker kring hur jag kände mig när jag var i den åldern, men det är också väldigt mycket som skiljer sig från mina upplevelser.
Det fick mig faktiskt att fundera på hur jag såg på just den åldersperioden och varför det skilde sig så mycket från de här kvinnornas upplevelser. Handlar det om kulturskillnader? Trots att jag kommer från ett land som rent geografiskt finns nära och som inte borde skilja sig så mycket så har jag under årens lopp märkt att skillnaderna är väldigt stora, i alla fall för min generation. Eller kommer min inställning från uppväxten, det vill säga någonting som är specifikt just för min familj. Jag kom aldrig fram till någon slutsats när det gäller det men tror nog att det kan vara en kombination av de två möjligheterna och att det är därför en hel del av det som finns i boken inte känns som någonting som egentligen angår mig.

Vi måste prata om 50 är en intressant bok och i ett sådant här öppenhjärtligt samtal finns det nog mycket sådant som många kvinnor i 50-årsåldern (eller t o m yngre så att de vet vad de har att se fram emot för det finns mycket positivt med att komma upp i 50-årsåldern) kan ta till sig. För mig var den intressant så att jag kunde läsa om hur andra upplever den perioden i livet även om jag själv inte kände likadant.

Vi måste prata om 50 finns att köpa hos t ex