onsdag 1 januari 2020

Ett händelserikt 2019


När jag tittar tillbaka på 2019 blir jag rätt så överraskad över hur händelserikt det året var. Det hände både positivt och negativt och allt däremellan, en del förändringar var väntade, annat dök bara upp. Lite av det som hände var

- Makens axel opererades i början på året och han kunde inte använda arm/axel ordentligt på ett par månader, så  vi fick ta in lite extra hjälp av brorsan. Han kom då ett par gånger i veckan och hjälpte till med sånt maken inte klarade av, dvs tunga lyft osv.

- Senare på våren gick då maken i pension (lite i förtid) vilket blev en stor omställning för oss båda. Helt plötsligt försvann all min egentid eftersom han var hemma hela dagarna. Lika plötsligt skulle han irdna om sin vardag från att ha gått upp tidigt varje morgon och varit borta på jobbet hela dagen till att ha hela dagarna lediga och inte längre behöva planera allt till de lediga helgerna. I början blev det såklart att vi åkte iväg på lite ett som annat som vi tidigare aldrig haft möjlighet till, men så småningom minskade också sånt för vi behövde ju faktiskt inte göra allt på en gång utan kan ta det lugnt och göra lite i taget utan att stressa.

- Sommaren var också en omställningens tid eftersom vi inte längre behövde planera in allt till makens semester utan kunde ta hand om det mesta när vi hade tid och lust.  

- I december fick vi tillökning i familjen när Remus flyttade in hos oss. I början tog det tid att få våra vuxna katter att acceptera honom och självklart skulle vi också umgås så mycket som möjligt med honom.

- December var också månaden då jag fick mindre trevliga nyheter hos min husläkare vilket la lite sordin på julstämningen. Jag har nu bett maken att varje år påminna mig om att aldrig, aldrig, aldrig gå på hälsoundersökning i december.  Nåja, i slutänden visade sig det hela inte vara så farligt som det såg ut i början men det kommer att ställa till problem under första halvåret 2020.

Det här är alltså de större händelserna under året och däremellan hände en hel massa smått och gott som jag inte tagit med här. Det hände alltså mycket privat som också påverkade läsning, bloggen, osv osv, men mer om det bokmässiga i årssammanfattningen senare i veckan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar