torsdag 16 januari 2020

Hett i hyllan #231


Idag ska jag försöka ta mig i kragen och skriva lite recensioner så jag äntligen kommer ikapp igen och slipper den där högen med lästa men orecenserade böcker på skrivbordet. Innan jag sätter igång med det så måste jag delta i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
---------------------

Ett loppisfynd igen

Baltasar och Blimunda av José Saramago
Baksidestext:
"Med Baltasar och Blimunda fick José Saramago sitt stora internationella genombrott. Romanen utspelar sig i 1700-talets Portugal. Tusentals arbetare sliter på kungens kommando med att bygga det stora franciskanerklostret. I skuggan av inkvisitionens hot lever ett märkligt kärlekspar: den enarmade Baltasar och den sköna, gåtfulla Blimunda, som har gåvan att se in i och genom människorna. Paret blir bekant med en präst som är besatt av tanken på att konstruera en flygmaskin. I hemlighet skrider de tre till verket."

Den här boken köpte jag 2012 på bakluckeloppisen vid Ulva kvarn. Jag hade tänkt mig att läsa fler Nobelpristagare och klassiker, både sådant jag läst för omläsning och sådant jag inte läst om boken kändes intressant. Saramago var intressant eftersom han var portugis och eftersom jag gillar många spanska och latinamerikanska författare så kändes det som att hans böcker också kunde tilltala mig. Nu har det inte blivit så, återigen pga tidsbrist, men tanken är faktiskt fortfarande att vill läsa både Nobelpristagare och fler klassiker, sen får man ju se när det blir tid över till att göra det.

3 kommentarer:

  1. Jag verkar ha dålig koll på Nobelpristagare. Den här känner jag inte igen alls.

    SvaraRadera
  2. Saramago har jag inte heller läst, även om jag tänker som du och vill läsa både klassiker och Nobelpristagare.

    SvaraRadera
  3. Saramago har jag inte läst något av, men jag hoppas göra det i år. Månadens språk blir portugisiska en av månaderna i år, jag minns inte vilken.

    SvaraRadera