Recension: Svek av Jesper Stein

Titel: Svek
Originaltitel: Svek
Serie: Axel Steen, del 6
Författare: Jesper Stein
Översättning: Jessica Hallén
Antal sidor: 446

"Axel Steen har lagt livet som polis bakom sig och blivit säkerhetschef på en internationell investeringsbank. Han ser fram emot sommarsemester med fru och dotter när en betrodd medarbetare blir påkommen med att ha förskingrat miljoner. Axel får till uppgift att diskret avskeda honom, utan att blanda in polisen. Det blir startskottet för en ödesdiger händelsekedja där pengar är gud och tystnad är guld.
Vid samma tid hittas en ung invandrare med gänganknytning mördad i en källare under bostadsområdet Urbanplanen. Axels gamla kollega, Vicki Thomsen, leder utredningen och hamnar under stor press då ingen i gängkretsar vill tala med polisen. Det verkar finnas kopplingar till kriget i Syrien och säkerhetspolisen PET lägger sig fallet. Allt kompliceras ytterligare när det visar sig att den mördade i hemlighet haft kontakt med polisen. Framför allt med en enskild polisman; Axel Steen."

------------------------

Svek är sjätte delen i serien om Axel Steen och fjärde boken jag läser i den serien. Med skammens rodnad på mina kinder måste jag medge att jag fortfarande inte läst de två första delarna, trots att jag lovat göra det efter varje ny del jag läst.

När det gäller Axel Steen har jag gått från att ogilla honom och tycka att han är avskyvärd till att faktiskt tycka att han vid vissa tillfällen ändå är rätt så sympatisk. Han har egenskaper som är positiva, t ex hans uppfattning om rätt och fel, och speciellt i den här boken uppkommer situationer där jag faktiskt hejar på honom. Visst förstår jag att Cecilie inte vill att han ska fortsätta som förr men samtidigt hejar jag på Axel för att han går efter magkänslan och inte väjer för att göra det som han tycker är rätt och det känns som att han gör helt rätt när han undanhåller frun info om det han gör. Trots allt så är det ju så att om han gjorde som Cecilie vill så skulle han inte vara den man som hon förälskade sig i en gång i tiden.

Trots att Axel nu bytt jobb så betyder det inte att stämningen i boken blivit ljusare, snarare är det tvärtom, nu handskas han inte bara av brott och mörker utan också sina egna skuldkänslor när han ljuger för familjen. Trots att han alltså för dem bakom ljuset så håller jag på honom i det avseendet och tycker han gör rätt.

Precis som de tidigare böckerna är det här en mörk, våldsam och spännande berättelse om ett Köpenhamn som man sällan stöter på i andra böcker. Och jag lär definitivt fortsätta att följa den här serien!

Mina recensioner av tidigare delar i serien

Solo (del 3)
Aisha (del 4)