måndag 20 januari 2020

Recension: Det som ingen ser av Susanne Hydén

Titel: Det som ingen ser
Författare: Susanne Hydén
Antal sidor: 302
Förlag: Spira förlag

"I den  regniga Göteborgshösten vill Anne helst vara rnsam och slicka sina så efter relationen som bara självdog. Men när seglaren Patrik oväntat dyker upp på en fest och sveper in henne i en air av samtal, beröring och erotik, faller hon handlöst. Några veckor senare är de sambos. De pratar nätterna igenom hur de ska det där perfekta paret som klarar allt tillsammans i nöd och lust. Precis som vännerna i kompisgänget jagar de drömmen om mysig villa, vovve, volvo och två välartade barn.
Ändå är det något som inte stämmer med drömmen. En objuden, hotfull och våldsam besökare har smugit sig in och deltar plötsligt både vid matbordet, i tv-soffan och i sängen. Någon som Anne snart lägger all sin kraft på att hantera och dölja för omvärlden.
Till slut inser Anne att hon på allvar måste hitta sig själv och sin röst innan det är alldeles för sent. Innan - det som ingen ser - gör slut på allt."

------------------------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken och jag tyckte handlade om ett ämne som tyvärr alltid är lika aktuellt så tackade jag ja. Ett extra plus i kanten är att det här är Susanne Hydéns romandebut och jag har ju svårt att motstå någon typ av debuter

Det här är författarens egen berättelse om en period i hennes liv. Den där allomslukande förälskelsen som får en att bortse från varje larmsignal om att något är fel, som får en att ignorera den där magkänslan som säger åt en att något inte är ok. Och när man väl börjar inse hur verkligheten ser ut och att ingen ska behöva ha det såhär så är det nästan för sent. Misshandel i nära relationer, vare sig det är fysiskt eller psykiskt, är aldrig OK! Det här var en bok om ett ämne som var tung att läsa för mig eftersom jag själv är uppvuxen i en dysfunktionell familj och känner alltså till alltför väl hur det är att leva i en sådan miljö.

Trots att boken är lättläst så tar den tid att läsa på grund av det tunga ämnet och man ska nog låta det ta den tiden så man hinner reflektera över det som står där för ämnet är så viktigt. Det här är en viktig bok som många behöver läsa så att de lär sig att uppfatta de där små signalerna som visar att något inte står rätt till antingen hemma hos en själv eller hos någon annan.

Tack Susanne Hydén för re.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker kan du hitta på Susanne Hydéns Facebooksida

Det som ingen ser finns att köpa hos t ex