fredag 1 juni 2018

Recension: Marionetten av Louise Björnlund

Titel: Marionetten
Serie: Skärgårdsmorden, del 1
Författare: Louise Björnlund
Format: Pocket
Antal sidor: 312
Förlag: Björnlunds förlag
Recensionsexemplar

"En psykologisk kriminalroman där en ung man hittas mördad och lemlästad på en skärgårdsö. Skärgårdsguiden Kina Bergsmed involveras i polisens jakt på gärningsmannen och kommissarie Ewald Wermelin och Ulrika Bigegård påminns om ett ouppklarat fall i England. En roman om ett brott där svaren sträcker sig decennier bakåt i tiden."

---------------------------



Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hennes deckare  och det ville jag såklart. Att det är en deckare som utspelar sig i skärgården fick mig intresserad. Louise Björnlund har tidigare skrivit barnböcker och Marionetten är hennes debutdeckare vilket gjorde mig ännu mer intresserad av och nyfiken på boken. Debuter är ju lite grann "min grej".

Det jag fastnar för direkt är miljöbeskrivningarna, det känns verkligen som om man var ute i skärgården! Man nästan känner den där saltmättade vinden och ser havet framför sig. Jag är född i en kuststad och även om vi senare bott i en storstad så har havet alltid varit viktigt för mig och i de här boken känner jag verkligen den där speciella havsvinden och de salta stänken från havet.

Skärgårdsguiden Kina är en väldigt trevlig person och jag tycker väldigt mycket om att hon får ta så stor plats i berättelsen. Jag tycker nästan lika mycket om polisen Ulrika Bigegård, än så länge lärde jag inte känna henne lika bra som Kina, men det kanske kommer i kommande delar i serien. Båda karaktärerna är sådana som man vill veta mer om.

Marionetten är lättläst, spännande och en väldigt bra debutdeckare som får mig att vilja fortsätta följa serien. Jag ser fram emot nästa del i Skärgårdsmorden!

Tack Louise Björnlund för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Louise Björnlunds websida


Marionetten finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar