måndag 19 november 2018

Recension: Skönhet ur askan av Cecilia Samartin

Titel: Skönhet ur askan
Originaltitel: Beauty for Ashes
Författare: Cecilia Samartin
Översättning: Mia Ruthman
Format: Inbunden
Antal sidor: 287
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Moldaviens landsbygd. Inesa förbereder sig för sin bröllopsdag och hennes nittonåriga hjärta har aldrig varit lyckligare. Mitt i förberedelserna blir hon brutalt bortrövad från sin älskade familj
En liten by i Mexiko. Karla 15 år, tvingas ta hand om sin lillasyster när modern försvinner. Hon förälskar sig i en charmerande man som uppvaktar henne ihärdigt - men hans kärlek har dolda motiv.
Ohio, USA. Lilla Sammy önskar sig rosa tygskor och mat till sin katt. När styvpappan förgriper sig på henne försvarar hon sig - och barndomen får ett abrupt slut.
Tre ensamma och rädda flickor vars liv strålar samman i Las Vegas, staden som aldrig sover, där de kastats in i en mörk och ohygglig värld. Nära den absoluta botten finner de varandra, och stärkta av sin vänskap bestämmer de sig för att fly. Tillsammans påbörjar de resan mot friheten."

----------------------

Cecilia Samartin är en av mina absoluta favoritförfattare och jag håller alltid ögonen öppna för nya böcker av henne och när jag såg den här så var jag såklart tvungen att få läsa den.

Den här författarens böcker har jag hittills förknippat mycket med det som kännetecknar latinamerikansk och spansk litteratur, det vill säga magisk realism  och en lite drömlik magisk stämning så jag blev ganska så förvånad när berättelsen den här gången är så mörk och berättar om en vidrig nutida verklighet som en del barn/flickor/kvinnor drabbas av. Författaren säger själv: "Inspirationen till deras resa kom från verkliga historier så fasansfulla att jag ibland fann det svårt att tro att någon människa kan uthärda något sådant och ändå överleva"

Boken handlar om problemet med trafficking, prostitution och våld där de tre flickorna Inesa, Karla och Sammy på olika vägar hamnar i Las Vegas och lär känna varandra. Livet flickorna hamnat i är verkligen ingen dans på rosor men samtidigt finns där en hel del värme och kärlek i och med deras vänskap med varandra.

Skönhet ur askan är en bok som belyser ett stort problem som finns överallt i världen idag, även i Sverige. Det är en gripande och engagerande berättelse om en fruktansvärd verklighet där det ändå finns plats för vänskap och hopp om en bättre framtid.
Den här boken hamnar definitivt bland Årets favoriter!

Tack Bazar förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Cecilia Samartins websida

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Drömhjärta
Salvadoreña
Señor Peregrino
La Peregrina
Los Peregrinos

Skönhet ur askan finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar