måndag 5 oktober 2020

Recension: Stora boken om Rörstrand av Bengt Nyström, Jan Brunius, Annika Tegnér

Titel: Stora boken om Rörstrand
Författare: Bengt Nyström, Petter Eklund, Jan Brunius med bidrag av Annika Tegnér
Antal sidor: 304
Förlag: Historiska media

"Rörstrand var Sveriges första keramikfabrik. Redan 1726 startade tillverkningen på Rörstrands slott i Stockholm, med drömmar om äkta porslin, det vita guldet. Fabrikens framgångar växte i stället med blåmålade fajanser och rokokons blomsterdekorerade prydnadsgods.
Under 1800-talet utvecklades Rörstrand till en av Europas modernaste porslinsfabriker med högklassig produktion av serviser med romantiska landskapsmönster, prydnadspjäser och kakelugnar. i det tidiga 1900-talet vann fabriken internationella framgångar med sin exklusiva jugendkeramik.
Efter 200 år i Stockholm flyttade Rörstrand till Göteborg, där klassikern Grön Anna föddes. På1930-talet blev Lidköping hemvist för fabriken. Här har framstående keramiker som bland annat Marianne Westman, Gunnar Nylund och Carl Harry Stålhane satt sin prägel på folkkära serviser och vackert konstgods. Serviser som Swedish Grace, Ostindia och Mon Amie tillverkas fortfarande och finns i många svenska hem."

----------------------
Som den keramik/porslins/antikvitetsälskare jag är så dräglade jag nästan när jag fick info om att den här boken skulle ges ut och kunde överhuvudtaget inte hejda mig utan bokade direkt ett rec.ex.

En hel bok om Sverige första keramikfabrik är ju bara ett måste - att få läsa om historiken bakom, om de deras största och mest kända formgivare och framför allt, att njuta av av de otroliga bilderna på serviser och figuriner som jag tror att många känner igen för även om man kanske inte har sånt hemma just nu så har man nog ändå stött på mycket hos föräldrar och och andra släktingar. Själv har jag ju ärvt en hel del porslin (vara en de kommer från Rörstrand) och samlar på Gunnar Nylunds keramikfiguriner och då är det perfekt att veta lite mer om fabriken där de kommer ifrån.

Stora boken om Rörstrand är en helt fantastisk och intressant bok som inte bara tilltalar de som redan är intresserade av porslin/keramik utan också dem som kanske bara vill ha den som en coffee-table bok, för jag tror det är fler än en som plötsligt känner igen den där servisen som mamma hade hemma och som man då tyckte var så ful men som man nu inser faktiskt är rätt så snygg. Den här boken vill du verkligen ha hemma eller ge bort som present till någon som antingen är porslins/keramikintresserad eller kanske bara ha en massa från Rörstrand hemma.Och för nördar som mig är det här en riktig guldgruva!

Tack Historiska media för rec.exet!

OBS! Jag har råkat få en dublett av den här boken och jag kommer inom kort att lotta ut dubletten här på bloggen.

Stora boken om Rörstrand finns att köp hos t ex