söndag 18 oktober 2020

En smakebit på søndag - Månsystern

 Äntligen en helg då jag kunnat koncentrera mig helt på läsningen.Jag har för första gången på länge sovit "normalt" på nätterna, dvs ca 7 tim i sträck varje natt och redan det har gjortstor skillnad för mitt mående, och just nu har jag inte heller många måsten på schemat och det gör också att jag slappnat av för första gången på länge. Lördagen har ja alltså suttit och läst i princip hel dagen och jag misstänker att söndagen blir ungefär likadan. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten

Min smakbit kommer från sidan 117 i Månsystern av Lucinda Riley (titeln är länkad till förlagets sida är det finns mer info om boken)

"Han drog igen och sedan såg jag hur han knåpade med en sträng i taget, hur ena handen provade ljudet och den andra kämpade med att justera spänningen. "Ahora!" sa han när han hade stämt den sista. Hans kängklädda fot började stampa takten mot golvet i en stadig rytm och hans fingrar rörde sig över strängarna samtidigt som hans fot stampade fortare och fortare. Sedan spelade hans fingrar - det verkade som om de hade befriats från sin reumatism bara genom det glädjefyllda ljudet de åstadkom - i hög fart tills den lilla stugan var fylld av de pulserande rytmerna som bara kunde förknippas med ett enda unikt ljud:

Flamenco.

Sedan började Chilly sjunga och till en början brast rösten, lika trött och sliten som strängarna som hans fingrar så flinkt spelade på. Långsamt upplöstes det slemmiga gurglandet som alla års piprökande hade orsakat och i stället hördes ett djupt, välklingande ljud."



9 kommentarer:

  1. Inte läst författaren, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. har läst mycket om den här serien, men inte läst någon del.
    tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Den här serien har jag ju sett precis överallt. Har det känts som. Jag är lite osäker på om jag är lockad av den.

    SvaraRadera
  4. Hört mycket som serien men inte läst. Sömn gör verkligen underverk! Och bristen på sömn tvärtom...

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att höra att du fått sova och är mer avstressad! Vi behöver mer sånt i livet.

    SvaraRadera
  6. Skönt att du kunnat sova ordentligt. Den här serien har jag inte läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Måste börja läsa den serien.

    SvaraRadera
  8. Poppis serie, utlånad jämt på jobbet. Bra nattsömn är viktig. Jobbigt när en sover dåligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Väldigt nyfiken på den här serien men lååång kö på biblioteket. Men snart blir det nog min tur! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera