fredag 2 oktober 2020

Fem en fredag vecka 40: Irritationsobjekt

 

Det hr varit en sån morgon igen då jag helst hade legat kvar sängen, men kände mig tvungen att gå upp för det finns massor att göra idag. Först av allt blir det då att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag där temat är

IRRITATIONSOBJEKT

-------------------

1. Vad retar du dig på när du går ut och äter?
Dåligt tillagad mat på en "bra" restaurang, snorkig personal

2. Vad retar du dig på under tv-tittande?
Alla dessa idiotiska dokusåpor av typen Paradise Hotel, Big Brother osv. Hur är man funtad om man deltar i sånt och framför allt, hur är man funtad om man sitter och följer slaviskt dessa program.Jag tittar inte aktivt på dem men de flimrar förbi ibland när man byter kanal.

3. Vad retar du dig på när det kommer till språk/grammatik?
Särskrivning är nog mitt speciella hatobjekt. Utöver det så är det felaktig användning av de och dem.

4. Vad är något du retar upp dig på i hemmet?
Katterna ibland som alla verkar lida av någon typ av OCD när de ska gå på lådan och orsakar då en hel del besvär för mig när jag ska tömma lådorna för att inte tala om hur det ser ut  emellanåt i utrymmet där de har sin lådor. T ex just nu så skopar Remus ut massor med sand på golvet när han ska täcka efter sig, så det brukar ligga drivor på golvet. 
Utöver det så är det en speciell typ av damm som lägger sig i mitt rum och det spelar ingen roll hur ofta man gör rent, dammet är tillbaka efter en halv dag. Det enda vi kunnat komma fram till är att vi misstänker att det har något med ventilationen att göra. Men det är irriterande att inte veta för då vet man inte heller vad man skulle kunna göra åt saken.

5. Vad är något du gör som retar andra?
Det finns nog mycket som andra retar sig på, t ex är jag en obotlig besserwisser och jag har också en benägenhet att rätta folk när de använder fel ord. Jag är väldigt osvensk och rak och lindar inte in mina åsikter/uttalanden i bomull så jag upplevs nog ibland som väldigt brutal och rå i mitt sätt att uttrycka mig


8 kommentarer:

  1. dokusåpor har jag inte tittat så de kan inte irritera. Särskrivningar kan orsaka missuppfattningar, men hatobjekt är lite för starkt ord.

    SvaraRadera
  2. Det där med särskrivningar ja... Det är ju skillnad på "en kort hårig sjuk sköterska" och "en kort hårig sjuksköterska".

    SvaraRadera
  3. Ärlig ska man ju vara men att rätta folk som använder fel ord tycker jag är fel. Vi är all olika, gör olika, tänker olika - de e bara att acceptera. Man jag torr inte du är så brutal - du är nog bara ärlig :) och säger för mycket ibland. Hoppas bara inte du sårar ...
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Jag skrev ju om de och dem, särskrivningar skulle jag kunna tillägga också. Ja, sånt som jag ogillar alltså.
    Annars är väl mina irritationsmoment rätt så lugna.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  5. det är inte alla som tål att en är rak. jag försöker hålla tyst när folk säger fel. det beror mycket på vem det är. barnen och jag rättar varandra. vi tycker att det är kul med ord och ords användning

    SvaraRadera
  6. Jag gillar raka ärliga människor, ingen bomull här heller. Men jag rättar inte dem som säger eller skriver fel utom då det sker i yrkesutövning, journalister är oerhört slarviga.

    SvaraRadera
  7. Nej, jag rättar inte folk som skriver eller säger fel. Bara jag förstår vad dom menar så är det ok. Vad gäller dammet som uppenbarar sig efter bara någon dag hos mig också, så tror jag mycket att det beror på att jag ofta har fönstren på glänt och att bonden kör med sina maskiner. Men, lite damm i hörnen.....

    SvaraRadera
  8. Jag gillar när folk är raka, iofs behöver man inte vara elak när man är rak. Men folk har nog svårt för att höra ärlig kritik.

    SvaraRadera