torsdag 15 oktober 2020

Hett i hyllan #270

 


Nu när det är lite svalare inne på nätterna så sover jag som en stock under mitt härliga, fluffiga vintertäcke. Det värsta är att när morgonen kommer så har jag det så mysigt i min lilla kokong att jag inte ens vill stiga upp. Men jag kan ju inte ligga i sängen hela dagen, jag har alldeles för mycket att göra. Först ut blir då Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------------------

Ett loppisfynd igen


In the Shadow of the Banyan av Vaddey Ratner
Baksidestext:
"For seven-year-old Raami, the shattering end of childhood begins with the footsteps of her father returning home in the early dawn hours bringing details of the civil war that has overwhelmed the streets of Phnom Penh., Cambodia's capital. Soon the family's world of carefully guarded royal privilege is swept up in the chaos of revolution and forced exodus. Over the next four years, Raami clilngs to the only remaining vestige of her childhood - the mythical legends and poems told by her father - and fights for her improbable survival. Displaying the author's extraordinary gift for language, In the Shadow of the Banyan is a brilliantly wrought tale of hope and transcendence."

Den här köpte jag 2013 på Ulva bakluckeloppis. Jag läste väldigt mycket på engelska under en period och köpte då en hel del böcker och de flesta var nog på engelska. Det här var nog precis när jag började läsa mer på svenska så många av de sist köpta böckerna blev stående i bokhyllan, precis som den här. Jag känner ju att det vore dags för mig att börja läsa på engelska igen och då vore nog den här boken intressant att börja med.



3 kommentarer: